fredag 30 november 2012

Betingade reflexen fungerar!

Det är väl ingen större överraskning, men likaväl tillfredställande, att denna kända metod fungerar, även på mina får! Efter mina första katastrofala erfarenheter av bortsprungna får så fick jag idén att prägla fåren på en koskälla/bjällra. Inte som ska hänga om halsen på någon individ, utan som ska brukas som inkallelse istället för havrehink som ju inte hörs så långt. Problem nummer ett var ju att få tag i en koskälla, alla mina beställningar på fårgrejor hade redan gått iväg innan jag fick den här idén. Men jag lät ordet gå runt i Gamleby och vips dök det upp en via en granne till svärmor som jobbar på en av byns alla loppisar. Det är en souvenir från Öland med en målad bild på, och kanske inte att betrakta som en riktig koskälla, men den gör sitt jobb!

Jag började introducera den när det skulle bjudas på havre. Vi har bara havre som godis för dem, de är välnärda nog på ensilaget. Till att börja med kom ju fåren springande med havre i tankarna så fort de såg någon med en hink, men eftersom vi inte har rinnande vatten i ladugården så kommer vi ju ofta med vatten i hinkar. Men ibland var det havre, och då pinglade vi för fullt med koskällan. Vi pinglade även när de åt. Nu har jag provat att börja pingla med den utan att de ser vare sig mig eller havrehinken. Då springer de in i ladugården! Senaste gången bräkte de till och med! Eftersom de närapå aldrig bräker (gången innan var för flera veckor sedan när jag hade skiljt av två av tre tacklamm som då bräkte hjärtskärande) så blir jag glad att höra det! Fåren var inne i ladugården och väntade ivrigt när jag väl dök upp med havrehinken!

Nu återstår bara att testa det i de verkligt krävande situationerna, vid förflyttning och när de har rymt. Det sistnämnda hoppas jag dröjer, men gör mig inga förhoppningar att det ska utebli helt. Men än så länge har de varit snälla och hållit sig innanför det låga fårnätet som dessutom har så dåliga knutar att de lätt skulle kunna töja upp maskorna och krypa ut. Det ska bli spännande att se hur det fungerar med el-staket så småningom.

1 kommentar:

  1. Klickerträning eller havrehink, att lägga lite tid på "inkallning" har man alltid hjälp av när det strular. Här har baggarna lärt sig sina namn och kommer i galopp på inkallning.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...