- Solidaritet definierades implicit som att betala skatt och låta myndigheter hjälpa dem som medborgaren förutsattes vilja vara solidarisk med.
- Att ha separatistiska åsikter jämställdes med bristande solidaritet
- Solidaritet via skattsedeln innbär att man inte har inflytande på vart pengarna går.
- Man vill känna att den som får hjälp är värd att få den hjälpen.
- Att betala "solidaritetsskatt" innebär att man stoppar in pengar i en stor organisation där det är många som ska leva på pengarna innan de slutligen når fram till den behövande, alltså att byråkratin slukar pengarna innan de når målet.
- Ju större statsbildning (från kommun- och nationalnivå till EU-nivå), desto större blir känslan av att man som skattebetalare är försvinnande liten, med det följer också känslan att det inte gör något om "jag som individ" fuskar med skatten.
Jag tror dessutom inte att stora statsbildningar är främjande vare sig för individen eller demokratin.
Att betala skatt är att vara solidarisk med nomenklaturan och ge dem legitimitet men det är också ett sätt att undslippa fängelse.
SvaraRaderaDen som påstår att det är en solidarisk handling menar att de måste "hjälpa" andra under hot för de klarar det inte frivilligt.
//Skattebetalare för att slippa fängelse
Bra synpunkter, man missar helt att separatism istället handlar om att man vill återgå till mer naturliga regioner där man känner tillhörighet till andra. Något som nationalstaten hindrat genom att bestämma på central nivå och dra gränser mellan sig som ofta går rakt igenom de regionerna. Det om något är osolidariskt. Genom att EU gjort nationalstatens gränser mindre viktiga kan regionerna nu återförenas. Inget osolidariskt i det, snarare rättar det till tidigare orätter som nationalstaten gjort sig skyldig till.
SvaraRaderaSolidaritet är medmänsklighet som finns kvar när staten sviktar.
SvaraRaderaAtt låta solidaritet gå via skattsedeln tar bort en del av den personliga kopplingen mellan människor - men det är inte bara dåligt.
SvaraRaderaI ett samhälle med stora klyftor kan det lätt bli välgörenhet och godtycke eller tom. mobbvälde om bara personliga sympatier/antipatier får råda. I många delar av världen skulle inte en homosexuell nödställd eller en kvinna som gjort abort eller ens en kvinna som haft en föräktenskaplig flirt få direkthjälp av sina grannar, och hur många svenskar skulle idag ge hjälp till en nödställd John Ausonius eller Peter Mangs - eller Kent Ekeroth för den delen?
Att gå via en opersonlig institution som staten kan kosta en aning i administration, men är ett sätt att förhindra att våra dåliga sidor får genomslag också i handling.
Ja, jag anser att skattsedeln är ett rätt bra alternativ många gånger, men det förutsätter det jag skrev om ovan.
SvaraRaderaDet jag vänder mig emot är att dra likhetstecken mellan att vara för EU och vara solidarisk. Det behöver inte alls ha med varandra att göra!