söndag 31 maj 2009

Den stora omvälvningen

I oktober 2007 läste jag en debattartikel i en landsortstidning som jag följer sporadiskt, den fanns även publicerad i Aftonbladet, finns att läsa här: "Oljepriset kommer att chockhöjas"

Artikeln handlar om olja. Om att oljan är en ändlig resurs, vilket inte är någon överraskning. Om att någon stans passerar vi produktionstoppen och att det sker inom en handfull år. Då är visserligen ca hälften kvar, men efter som det är en resurs som hela vårt samhälle är byggt på så kommer det att få allvarliga konsekvenser.

Artikeln var den sista spiken i kistan, den som verkligen fick mig att ta till mig Peak Oil, tidigare artiklar var "Klimathotet överdrivet eftersom oljan inte räcker till", och en nedkortad version av följande rapport som återgavs i en branschtidning för skogsbruk: "Efter oljetoppen".

Tiden efter detta har blivit något helt annat för mig. Jag lever med insikten att det samhälle vi ser idag är en ohållbar chimär som snart kommer att kollapsa. Detta pga av samverkande faktorer av samhällsekonomi som bygger på evig tillväxt vilket i sin tur bygger på ständigt ökande energi och resurskonsumtion, och den rent faktiska oljebristen.

Försök att tänka dig en värld med bara hälften så mycket olja. Hur ser den ut?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...