måndag 17 juni 2013

Det är svårt att ändra åsikt

Att byta åsikt, från en ståndpunkt till en annan, det är svårt! Men som jag läste någon stans, så handlar det om att ta till sig något känslomässigt, annars spelar det ingen roll hur mycket fakta man översköljs med, man kommer troligen ändå krampaktigt hålla kvar vid sin gamla invanda åsikt. Om man däremot tar till sig något känslomässigt så går det inte att stå emot.

Jag har ändrat åsikt. Från att vara mestadels för en stark vargstam i Sverige till att istället vara mot. Hur kom sig detta?

Detta var mina tidigare argument för:

  • Det är för högt tryck av klövvilt i våra skogar vilket innebär en utarmning av den biologiska mångfalden
  • Jägare som protesterar mot varg vill bara skydda sitt fritidsintresse, det kan inte ställas mot en arts överlevnad
  • Att jakthundar dödas av varg är smällar man får ta, fler jakthundar dödas varje år av sina ägare
  • Vårt "sätt att leva" kan inte ställas mot en hel ras' överlevnad
  • Tamdjursägare får väl sätta upp rovdjursstängsel
  • Vi kan inte ha vargjakt eftersom jägarna jagar med ojusta metoder
  • Varg är inte farligt för människor


Vad har då fått mig att ändra åsikt? Vissa saker har varit faktabaserade

  • Tveksamma argument för den högre biologiska mångfalden vid närvaro av varg, framför allt växer den hävdade men mindre produktiva marken igen, den som har störst biologisk mångfald!
  • Varg har bevisligen visat sig farlig för människor, dödade människor i Kolmården och Kanada
  • Bidragen till rovdjursstängsel är en droppe i havet, dessutom behöver de underhållas mer än stängsel som inte ska skydda mot rovdjur. Detta underhåll får djurägaren ingen ersättning för.
  • Att jakten påverkas betyder framför allt att statens vilt  åsamkar markägaren en utebliven intäkt som staten inte ger ersättning för. Markägaren står handfallen och kan inget göra för att påverka situationen. Jämför med en hundägares strikta ansvar.
  • Om alla fårägare inhägnade sina hagar med rovdjursavvisande stängsel så skulle det påverka övrigt vilt väldigt kraftigt, då inte heller de kommer förbi rovdjursstängslen  (möjligtvis med undantag för älg som istället skulle förstöra stängslet), på så vis tvingas viltet ut på vägarna för att komma förbi hagar med ökade trafikolyckor som följd.
  • Vargen går inte på vildsvin så länge som det finns andra byten att ta, till exempel tamdjur.


Det som framför allt fått mig att byta fot är erfarenheter i min nya roll som fårägare, och det är mer känslomässigt. Jag fasar för att komma ut i hagen och upptäcka döda och skadade djur. Många gånger skadas djuren allvarligt men dödas inte. Lyckligtvis har jag ännu inte drabbats av något angrepp på mina djur, det har dessvärre två andra i min kommun, tre gånger.
Däremot har jag slagits av den attityd som djurvårdande myndigheter har mot oss djur- och fastighetsägare. Vi ska minsann uppfylla våra skyldigheter, rapportera om antal får, skriva dokument om förflyttningar av djur, märka djuren i öronen, ha produktionsplatsnummer för varenda bete och journalföra allt som sker i besättningen. Annars riskerar man böter, djur som omhändertas på min bekostnad och djurförbud. Gud förbjude att man söker EU-bidrag för då drabbas man av ett helt batteri till med krav! Krav som myndigheterna dessutom kan ändra i efterhand och kräva in bidragen retroaktivt.

Vad får man för det av myndigheterna? Ja, man får t.ex. läsa i sin lokala tidning att det skett angrepp av varg i sin kommun, för någon typ av uppsökande information får man inte, trots att djurägare är grundligt registrerade. Man får inte veta ett smack om var man observerat varg, för det är under reproduktionssäsong och vargen har en skyddad bevarandestatus. Och om djuren råkar bli angripna av varg så får man möjligen ersättning för dödade djur (jag skriver möjligen, för det är inte alltid som länsstyrelsens besiktningsmän anser att det är varg och då blir det inga pengar), men eventuella veterinärkostnader för skadade djur får man betala själv, så också står man utan ersättning för förlorad arbetsinkomst. Jämför återigen med hundägarens strikta ansvar.

Jag går ut i hagen med bävan varje gång, tills jag kunnat räkna in mina djur. Ja, jag har kompletterat mitt stängsel för att bättre avvisa mot varg, men det uppfyller på intet sätt de kriterier som finns för vargstängsel. Om jag skulle söka stöd för att bygga rovdjursavvisande stängsel så får jag inte börja förrän jag fått besked om stödet, för jag får ingen ersättning för inköp jag gjort innan beslut tagits. (Rättelse: Om länsstyrelsen beslutar att jag ska få stöd så får jag ersättning för utlägg jag gjort efter att ansökan inkommit till länsstyrelsen. Det är ju dock en tveksam framgång, då jag kanske skulle välja att göra ett enklare och billigare stängsel men som jag ändå skulle bedöma som tillräckligt ifall jag vet att jag får stå för pengarna själv. Om jag däremot får rovdjursbidrag så MÅSTE jag välja ett betydligt mer omfattande stängsel, annars får jag inte bidraget) Skulle jag vara väldigt förutseende och ansöka om att bygga vargstängsel utan att det fanns en varg i min omedelbara närhet så är sannolikheten dessutom stor att jag skulle få avslag. Om det finns varg i närheten, så hinner man alltså inte få besked fort nog, finns det ingen varg i närheten så blir det troligtvis avslag alltså...

Jag anser att vargar som angriper tamdjur borde tas bort snarast. Så utrotningshotad är inte vargen. I Ryssland är det samma vargstam och där finns det gott om dem, det är på intet sätt så att vi själva måste axla ansvaret att hålla djurarten vid liv. Man borde också jaga varg på ett sådant sätt att den håller sig skygg för människan även i fortsättningen. Annars kan det hända att vi får se liknande incidenter i Sverige som i Kanada.
Jag anser att staten borde ersätta markägare och andra till fullo för de ekonomiska förluster man lider på grund av statens vilt som man själv inte får påverka. Som det nu är får markägare och landsbygdens folk bära en oproportionerligt stor andel av kostnaden. Det enda sättet man kan påverka kostnaden på är att avveckla djurhållningen.
Är detta vad vi vill ha på allt utom slätternas jätteåkrar?


10 kommentarer:

  1. Ja, ju med vargen sprider sig desto fler tamdjursägare kommer att vakna. Du har så rätt, man måste beröras på ett personligt plan.

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag är varken djurägare, varghatare eller vargälskare... det jag däremot är, jägare, landsbo och klarsynt. Jag har länge misstänkt att det finns organisationer som skapar falska profiler som jägare men i själva verket är djurrättsaktivister, det är en hypotes men jag vet ingen jägare som skulle bryta mot lagen som man till exempel gjorde på ett program på SVT för något år sedan.

    Är det inte dags att med samlad gemsam styrka, till exempel, blockera in- och utfarter till storstäderna, till en början!?

    SvaraRadera
  3. Anonym: Jag antar att du refererar till min punkt ovan att vargjakten inte går just till? Grunden för den punkten ligger i en upplevelse som en bekant hade när han skulle delta i den första licensjakten. När han hörde hur snacket gick och hur man planerade att genomföra jakten så kände han sig tvungen att lämna platsen. Han var nämligen polisanställd och kunde ville varken riskera sitt jobb eller ställa upp på de metoder som planerades. Gäller säkert inte all jaktlag, men i alla fall ett. Och med tanke på hur snabbt det tillåtna antalet sköts så fanns det nog ojusta metoder på fler ställen...

    Vad du vill åstadkomma med att spärra av/in städerna är inte alldeles glasklart...

    SvaraRadera
  4. När den biologiska mångfalden var som störst för ett antal tusen år sedan så var också antalet stora rovdjur som allra störst. Idag är den biologiska mångfalden på den lägsta nivån sedan människan började vandra på den här jorden och nu är också de rovdjuren färre än någonsin. Det bör omkullkasta din tes om att det är vargen som försämrar den biologiska mångfalden i världen.

    Om du är seriöst mån om den biologiska mångfalden finns det en helt annan art du ska inrikta dig på... Just det. Samma ras som nu desperat försöker finna en rational i att utrota ytterligare en djurart.

    SvaraRadera
  5. Anonym: Om du vill öka den biologiska mångfalden idag så kan du inte utgå från ett antaget läge för flera tusen år sedan. Om du idag låter vargarna breda ut sig på betesdjurens bekostnad idag så får du en minskande biologisk mångfald. Prova att läsa på länken till wwf's rapport ovan, om du vill ha referenser. Det finns flera om du bemödar dig att leta lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessutom läser du slarvigt, jag skriver inte om att utrota, inte ens i Sverige.

      Det är inte särskilt konstruktivt att polarisera debatten så att det bara finns två läge, antingen allt för eller allt emot. Ytterligheterna är sällan rätt väg att gå...

      Radera
    2. Dagens situation är en ytterlighet. Människan är enligt alla rapporter jag läst en betydligt större bov när det gäller den biologiska mångfalden än vad vargen är. Det har varit så i tusentals år och det gäller även idag.

      Med den verkligheten tycker jag att det är lite vanskligt att propagera för att skjuta dem som utgör ett hot mot den biologiska mångfalden?

      Radera
    3. Så vad är ditt förslag? För att öka den biologiska mångfalden? Skjuta människor?

      Du verkar fortfarande inte ha läst inlägget. Jag propagerar inte för total avskjutning, bara lite balans och att kostnaderna hamnar på den som orsakar dem.

      Radera
  6. Dvärgbandmask (som troligen är etablerad i Sverige) skulle kunna vara ytterligare en punkt. Med tanke på hur stora områden vargen lägger bakom sig kan vi med lite otur mycket snarare än vi räknar sprida runt parasiten i Sverige...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...