torsdag 31 december 2009

Kognitiv dissonans

De flesta av oss känner att något är fel.
Att det inte kan vara rätt när alla politiker pratar om klimatförändringarna och hur allvarliga de riskerar att bli men att ändå inget görs. Att alla talar om att vi måste minska utsläppen av koldioxid men att vi ändå fortsätter att köra bil, flyga och äta kött i onödiga mängder och exotisk frukt från hela världen.
Vi förstår ju att det är fel när vår livsstil skulle kräva flera jordklots uthålliga produktion för att uppehålla, men vi har ju bara ett!
Vi känner väl alla att det är fel när vi köper elektronik som är så billig så att vi inte förstår hur det är möjligt att både producera och frakta grejerna från andra sidan jorden och ändå görs det vinst på det priset! Skänker vi det den allra minsta eftertanke så vet vi ju att det beror på rovdrift av både människor och miljö, men ändå fortsätter vi att konsumera!
Om vi tänker efter så förstår vi ju att det inte kan leva hur många människor som helst på denna jord, kan inte finnas bilar till alla, alla kan inte ha hushållsnära tjänster och vara civilingenjörer, men ändå hävdas det att ekonomisk tillväxt för evigt är inte bara möjligt utan också ett krav för att vi ska kunna värna miljön!?

Varför är det så här då? Att vi vet att det är fel, men att vi ändå fortsätter? Jag tror att svaret kan beskrivas med begreppet kognitiv dissonans. Wikipedia beskriver begreppet såhär:
"kognitiv dissonans uppstår då olika kognitioner (tankar), står i konflikt mot varandra, exempelvis då vi agerar på ett sätt som inte stämmer överens med våra värderingar, eller då vi tvingas välja mellan två lika goda eller dåliga alternativ"

Man kan hantera kognitiv dissonans på främst två sätt:
  1. antingen genom att ändra sina åsikter, uppfattningar och beteenden
  2. eller genom att rättfärdiga sina åsikter, uppfattningar och beteenden
Eftersom det för det mesta är jobbigare att ändra sina beteenden och ta konsekvenserna av det man vet, så väljer flertalet att skjuta problemen och de motstridiga signalerna ifrån sig för att kunna fortsätta att leva sina bekväma liv utan att behöva tänka på vad det leder till i förlängningen.

Hur gör du?

12 kommentarer:

  1. Förträngningen är störst bland de som ser sin livsstil hotad. Tydligast bland männen som vill fortsätta köra bil och äta biff (det ses ju som "manligt"). "Rättfärdigandet" är tyvärr valet de flesta gör.

    Vad jag gör? Jag undviker att köpa skräp som inte håller. Att köpa nytt när något går sönder kanske kostar lika mycket som att köpa något som håller, men det blir ju ett resursutnyttjande/slöseri varje gång. Tyvärr är det ofta billigare att köpa nytt Kina-skräp än att reparera.

    SvaraRadera
  2. jag ändrar beteende. Det är en långsam process, men, jag kommer närmare och närmare ett rimmligt "fotavtryck" för mig och min familj.

    SvaraRadera
  3. Jag gör så gott jag kan och har dåligt samvete för att jag inte gör mer... :-(

    SvaraRadera
  4. Tillämpar försiktighetsprincipen och kaizen... avstår från beteende/konsumtion som är tveksamma, söker mer kunskap och bestämmer mig slutligt för att förändra beteendet permanent.

    SvaraRadera
  5. Såja, nu börjar tillväxt-fientligheten frodas ordentligt! Diskussionen blir flummig när man slänger sig med ord som "evig tillväxt" utan att definiera vad just tillväxt är. Vad är det som ska växa?

    Som en underton ligger en sorts snusförnuftig uppfattning (kognitiv dissonans?) om att "jag har minsann rätt, för jag har förstått och det har inte ni". Är det Dr Doom man anar i bakgrunden?

    Vad gör jag?
    Köper gasbil tillexempel och försöker resa kollektivt så ofta det går, vilket är ofta. Efter som jag är civilingenjör anser jag att teknologisk utveckling kommer att lösa våra problem (någon doomer som vill hoppa till?).

    SvaraRadera
  6. Hela den situation som mänskligheten hamnat i grundas i att vi alltid löser ett problem i taget och jobbar i olika fack. Därför tror jag inte på att teknologisk utveckling kommer att lösa våra problem. I teorin skulle den säker kunna det, om den användes för att vi så resurssnålt som möjligt, men utan att slita ihäl oss, skulle kunna tillgodose våra basbehov (däri ingår inte årliga resor till Thailand eller datorbyte vartannat år!)

    Men i praktiken, skulle ens vi som har det så bra materiellt sett, avstå från all konsumtion som överutnyttjar världens resurser? Sådana kommentarer som din Anders och hundratals andra visar det mycket tydligt.

    Nej, det enda som skulle få verklig effekt både för att klara energiutmaningen och klimathotet är ändrad livsstil. Och tror man att tillväxt kan fortsätta i oändlig tid i ett slutet system som jorden så förstår inte jag hur man tänker. Det märkliga är att det ofta är människor som sysslar med siffror som tror på tillväxt utan gränser. Men, det är klart, vissa av dem sysslar med rymdforskning och tänker sig kolonisation av rymden. Då kan jag köpa resonemanget.
    /Kasper

    SvaraRadera
  7. Hej! Intressant att läsa dina inlägg. Har inte hittat hit tidigare. Jag är lite inne på samma bana som dig men har nog en bit kvar till egen gård. Dock skulle jag vilja ha precis så som du beskrev det med växthus mm. Har grönsaksodling i mindre skala och ca 10 biamhällen. Det har tagit ett par år att lära sig allt med bina. Ungefär vad man hinner med två små barn.

    SvaraRadera
  8. Anders. Det var ju fantastiskt bra att du kör gasbil. Kör du den på biogas eller fossilgas?

    Du får gärna definiera vad du menar med tillväxt och vad det är som ska ordna sig men hjälp av teknologiska utvecklingar. Då kan vi diskutera. Jag återkommer framöver med ett inlägg om tillväxt, men jag kan tipsa om att jag håller mig till de gängse definitionerna som du till exempel kan läsa om på wikipedia.

    SvaraRadera
  9. Tack Kasper för ditt välformulerade svar, håller med om varenda bokstav.

    SvaraRadera
  10. Hej Fredrik. Kul att du har hittat hit. Hoppas att du ska hitta något du tycker är intressant.

    Tyvärr har ju vi också en bit kvar till egen gård. Oändligt långt, skulle man kunna säga, eftersom vi bara har tagit ett principbeslut om att köpa, vi har inte hittat något...

    Du har däremot kommit en bra bit med biodling! Min plan för kommande säsong är att sätta igång med biodling, minst två samhällen, och utvidga odlingarna till åtminstone lite över 100 kvm. Växthus skulle jag tro att jag får fortsätta drömma om ett tag... Om jag inte kan snickra ihop ett av gamla fönster.

    SvaraRadera
  11. Hej,
    bra vinklingar på det viktigaste problemet vi står inför:
    Att kunna se en framtid utan tillväxt.
    Oavsett om man talar om BNP-måtet eller tillväxt av något smartare mått än detta trubbiga kan jag inte se någon annan verklighet:
    Tillväxten är omöjlig.
    Det gäller att förhålla sig till detta och inte sticka huvudet i sanden och låtsas som om tekniken kommer och räddar oss.

    SvaraRadera
  12. Intressant! Hittade hit nu då jag skriver ett blogg-inlägg med liknande tema...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...