Han kommer med detta uttalande när bensinpriset stigit med ca 50 öre senaste veckan, samt statistiksiffror visar att försäljningen minskat något på senare tid. Hans starkaste argument riktar in sig på landsbygden:
"Det här är en viktig fråga och konsumenterna klarar inte av hur höga priser som hels", säger Mikael Höög, pressansvarig på Motormännens Riksförbund.
Han pekar på att särskilt människor i glesbygd, där kollektivtrafiken är mindre förekommande och avstånden längre, får lida för prisökningarna.Hur mycket kör en person boende på landsbygden om året? Låt oss anta att det är hissnande 5000 mil om året. Då ger en prishöjning med 50 öre i alla fall inte mer än 2500 i kostnadsökning för drivmedel, under förutsättning att det är en personbil som används. I de flesta fall betydligt mindre. För att minska kostnaden med lika mycket med en bil som drar en liter milen, genom att köra mindre krävs endast 166 mil mindre körning jämfört med 5000 mil.
"Det som är viktigt är att man inte slår ut delar av Sverige där man är mycket beroende av bilen. I glesbygdsområden har man tyvärr kanske också lite äldre bilar som drar mer och där blir de här konsekvenserna mycket större."
Med tanke på Peak Oil som kommer förr eller senare och gör vår olja mindre flödande, samt klimatproblematiken, så finns ju alla incitament för att minska körningen i rena mil. Incitament för alla utom Motormännen, vars hela existens bygger på att folk (eller i alla fall män) kör bil.
Det blir direkt komiskt om man gör en sökning på "Motormännen" och "bensinpriset", då kan man hitta liknande drapor fast vid andra priser, t.ex. så "rasade" de 9 maj 2005 över ett bensinpris på hissnande 11,06 kronor per liter och hävdade att:
- Smärtgränsen för många tror jag passerades redan när priset kom över 10 kronor litern, säger Tomas Nilson, presschef på Motormännen.Vad jag vet så körs det ungefär samma antal mil idag än det gjorde 2005. Uppenbarligen behövs det ännu högre skatt, för att få folk att sluta med okynnesåkandet.
Vad ser du för framtidsscenario? Eller vad vill du se?
SvaraRaderaBlomstrande småbyar som skördar hållbart ifrån de resurser vi har, det måste till många små byar över hela landet för att alla resurser ska kunna tillgodogöras.
Uppkopplade via bredband för att underlätta social kontakt, underhållning och tillgodogöra behov för utbildning. Boende cyklar till bybutik som fylls på med säsongens produkter ifrån lokala odlare.
Bulleribyn fast uppkopplad och lite mer High- Tech, där skulle jag vilja bo.
I bullerbyn vill även jag bo i. Där man känner/bryr sig om sina grannar. Tvärr verkar inte våra företagsledare tro mycket på distans arbete. Många tjänstemanna jobb skulle man klara på distans och slippa all meningslös transport som kostar både på miljön och tiden.
RaderaJag har tänkt att jag ska göra ett mera specifikt inlägg om just vad landsbygden behöver, det är väl lika bra att jag börjar med det nu...
SvaraRaderaDet spelar ingen roll hur mycket de höjer skatten. Folk behöver bilen och kommer fortsätta drabbas och köra bil tills de får sluta jobba,sluta lämna ungen på dagis/skola mm och börja stanna hemma och leva på bark och rötter, vilket jag förövrigt har svårt att tro att någon politiker som propagerar så för det här gör, med sina privatplan, helikoptrar, limousiner och monstertruckar
SvaraRadera"Folk behöver bilen" jag tror mer korrekt är "folk tror sig behöva bilen". Bor man i en förort till en storstad och anser sig behöva ha bil har man antagligen inte analyserat kostnaderna som bilen medför eller kollat på möjligheterna att lösa samma problem på andra sätt.
RaderaCykel.
Buss.
Pendeltåg.
Knappt någon bor så avigt till i t ex Stockholm att de inte kan cykla till en matbutik. Helt klart är det bekvämare att sätta sig i en skön fotölj, åka "säkert" inuti en metalbur som också skyddar mot kyla/värme/nederbörd. Det man förlorar är motion, köper SATS-kort, lokal service pga att allt centreras och en anknytning till samhället du lever i.
Det sistnämnda låter riktigt skitnödigt men jag tror att det är nyckeln till varför vi kan bli sådana superindividualister som vi blivit. Folk umgås med likasinnade på jobbet, krogen och på hobbyn. Där emellan åker man i sin metallbubbla och kan högaktningsfullt skita i allt och alla man åker förbi. Bara människor, ointressanta. Tar man sig istället ut ur bubblan, kanske börja cykla? Då tror jag att vi kommer se på våra människor på ett annat sätt, vi hinner betrakta dem längre, fundera på vad de gör annars, vart de bor etc etc. Man får en anknytning till dem, samhället och platsen du lever och upplevelsen av transportsträckan hem-jobb kommer också stimulera ens sinnen.
Road rage på en cykel?
Jag låter skitflummig men jag tror den överdrivna bilismen vi hänger oss åt är ett symptom av för billig energi och vår brist att ta ansvar långsiktigt, vilket i sin tur ger effekter att vi monterar ner och främjar oss från naturen/vårt lokala samhälle.
Sälj bilien, börja jobba 80%. Du har lika mycket pengar att röra dig med. Du rör dig mer, du kan säga upp SATS-kortet, dvs spar ännu mer. Du kommer hem och har bearbetat stressen ifrån arbetsdagen. På vägen har du likt tjuren Ferdinand kunnat luktat på blommorna och funderat på djupare saker än vilken fil som rör sig snabbast i rusningstrafiken.....
Bra skrivet! Kan bara hålla med http://cornucopia.cornubot.se/ "Ylven äger Motormännen. Bloggrannen Ylven sopar mattan med Motormännen och deras gnäll över en höjning av bensinpriset på 50 öre."
SvaraRaderaJag bor själv på landsbygden i norrland och det är nog inte främst bilkörandet som den rikare medelklassen stör sig på utan kostnaden för det rena nöjeskörandet som skoterkörningen utgör. Skotrar kan dra upp mot 2 liter milen. Folk är samtidigt för snåla/dumma för att kosta på sig att köpa ett ledkort för 150 kr/år men de kör upp många tusen kronor i bensinpengar med skotern varje månad under vintern. Lägg där till att dessa "motormän" vill leka med fyrhjulingen, motorcrossen och ta bilen 1 km till jobbet.
SvaraRaderaKostnaden för att åka till den lokala stormarknaden 2mil bort är ju i runda slängar 60kr i bensin.
SvaraRaderaDet sparar man in enbart på att 3-4kg kött på nedsatt pris. För att man ens skall börja fundera på att inte åka bil behöver priset åtminstone fördubblas.
Nu är det ju inte ekonomin som driver folk att ha bil, för i de flesta fall förlorar de grovt på det. Sedan kan man ju suboptimera och räkna ut att man tjänar på att åka till stormarknaden, men det förändrar inte kalkylen i stort.
SvaraRadera