onsdag 19 september 2012

Drottningtillsättning, drama i flera akter

Jag blev uppringd av en medlem i min biodlarförening som undrade om jag hade behov av en drottning, för han hade en över. Det var en förra årets drottning som tydligen lade så förfärande mycket ägg. Själv tycker jag att det låter som en till största delen bra egenskap, mycket bättre än den dominerande egenskapen hos en av min drottningar född förra året, som är ilskna bin. Planen är alltså att byta ut den ilskna drottningen mot en snäll och kraftigt äggläggande dito.

Att tillsätta en drottning i ett samhälle som redan har en, är inte bara att släppa in den nya på flustret, då kommer hon att bli dödad av kupans invånare. Alldeles särskilt om det redan finns en drottning, men även om bara finns ägg (och därmed möjlighet att dra upp en ny drottning) så kan bina vara tjuriga och vägra ta emot det som erbjuds dem. När det gäller mina ilskna bin så försvårades utbytet av att jag inte kunde hitta den gamla drottningen och de ilskna bina gjorde det inte lättare för mig.

För att chansa mig runt detta problem så provade jag att göra en liten avläggare, genom att ta av den övre av samhällets två lådor och ställa den på en tät skiva med bin och foder. Sedan lade jag locket på. På detta sätt ville jag skapa ett minisamhälle som skulle uppleva sig drottninglöst där jag sedan kunde tillsätta min nya drottning. I denna miniavläggare fanns ju varken drottning eller ägg, så jag tycker att chansen borde vara ganska god.

Sedan ställde jag tillbaka lådan ovanpå den andra i ursprungssamhället, men med två ark tidningspapper mellan. Meningen då är att bina ska så småningom riva upp pappret och när samhällena förenas behålla drottningen i den övre lådan, vilket en erfaren biodlare (Jano) hävdar att de nästan alltid gör.

Jag tillsatte drottningen i hennes utätningsbur med sina följebin i den övre lådan i lördags. I går, tisdag, var för för att se hur det hade gått. Inget papper hade ännu kommit ut genom flustret, så de hade ännu inte öppnat mellan lådorna. När jag tittade i utätningsburen så var den öppen i änden, men allt foder var inte borta och ett bi verkade sitta fast i kletet. Jag öppnade buren och kunde konstatera att det var drottningen. Kunde frigöra henne och hon såg till ok ut, möjligen var det ett ben som hade fått stryk, men det får framtiden utvisa. Nu släppte jag helt enkelt ner henne i den övre lådan då den verkligen borde vara drottninglös. Nu får samhället vara ifred i någon vecka så får jag se om jag kan hitta någon drottning då. Den tillsatta hade vit märkning och den gamla ilskna var omärkt. Sista akten är inte slut ännu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...