tisdag 26 mars 2013

Busigt lamm

Lammet Pontus är nu överallt och busar. Hoppar gärna upp på foderbordet, när det är tomt på ensilage klapprar hans små klövar som Bambi på hal is. Om det däremot är mycket ensilage i, så kikar han över kanten och ser ut som om han ska hoppa ur på utsidan av fårboxen. Jag har ställt upp en stol så att han ska kunna hoppa tillbaka in sedan, annars blir väl Mamma Black ifrån sig.
Pontus står i foderhäcken, mycket nöjd!

Igår när vi stod och pratade med grannen utanför hagen så ser vi hur Pontus helt sonika traskar rakt igenom fårnätet. Han står på utsidan och ser ut att fundera på vad han ska göra nu. När jag går emot honom så kliver han in i hagen igen, genom en annan ruta, helt utan besvär. Jag anar att vi kommer att få problem att hålla lammen inne... Nu när snön som vi fick i förra veckan (ca 2 dm) smälter undan så kommer vi att ha dem inne helt och hållet, tills det blir dags för betessläpp med förhoppningsvis betydligt fler lamm. Tills dess tror jag att jag ska köpa in flexi-nät med små maskor nedtill, så att inte lammen skaffar sig några otrevliga vanor!

Han verkar ha förkärlek för de två minsta ungtackorna, som är ganska exakt ett år gamla nu. Jag har sett hur han jagar dem. Ja, man kan verkligen inte kalla det något annat, han springer efter och tackan gör uppenbara försök att bli av med den lille förföljaren genom att springa undan och försöka gömma sig bland de andra tackorna. Jag har även sett honom försöka bestiga ungtackorna, trots att han bara är två veckor gammal!

Men det är också en mycket trevlig figur. Han kommer gärna fram och vill bli kliad och klappad. Om man går in till honom och sätter sig ner när man kliar, så lägger han sig bredvid och myser. Sonen satt till och med i hagen med sovande lamm i knät!
Pontus sover i sonens knä.


 Vad ska det bli av denne lille gynnare månne? I första hand ska vi försöka sälja honom till liv, vi kan inte ha honom kvar i vår egen besättning då han är alltför nära släkt med tackorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...