onsdag 10 oktober 2012

Höstbetraktelser

Smhi varnar för nattfrost långt ner i södra Sverige, löven gulnar och faller. När jag öppnade dörren i morse kunde jag höra hur löven från den stora vårdlönnen lossnade och föll ett och ett för att samlas i drivor framför huset. Det är hög tid att leta reda på alla grejer som riskerar att drunkna i lövmängderna.

I media kan man läsa om bönder som inte kan skörda, framför allt potatis pga det myckna regnandet Hos mig är också potatisen kvar i jorden, i alla fall den som inte har ätits upp redan, vilket gäller knappt halva potatislandet. Tiden för att skörda har helt enkelt inte funnits nu denna flytt- och renoveringshöst. Men jag behöver i alla fall ingen tung traktor för att köra ut i mitt land, och även om det är lerkladdigt så är det inte så vattensjukt att potatisen ruttnar i märkbart högre omfattning än den skulle ha gjort om jag hade tagit upp den, så ännu hamnar det lågt på prioriteringslistan.

I bigården är det tyst och lungt. Jag gjorde ett kort besök i mitt samhälle med elaka bin i går kväll, och för en gång skull skulle jag ha klarat mig utan skyddskläder, i alla fall vid det korta besök jag gjorde. Jag tog nämligen bara bort min Tedblads-burk och gav kupan en annan täckning inför vintern. Bina var i alla fall där nere och surrade lika ilsket som vanligt. Känns inte som läge att leta upp och försäkra sig om att drottningen mår bra, har hon motstått mina försök att byta ut henne så lever hon säkert nu med. Det var den sista kupan som därmed blev klar för vintervilan. Spänningen är stor att se vilka som kommer ur den!

I hagen utanför bigården går det får och där var det minsann inte tyst och lungt. Det bääades både här och där av lamm! Jag har svårt att tänka mig att får-ägaren planerade för lamm nu på hösten utan gissar att det berodde på att några av årets bagglam har gjort vad de kunnat för att spida sina gener vidare, och tackorna har uppenbarligen samarbetat!

Lamm i hagen på Adelsnäs.

4 kommentarer:

  1. Ja, det är säkert en gård som har satsat på den inte särskilt miljövänliga, eller djurvänliga, produktionsformen vårlamm. Lammen föds på hösten, utfodras med kraftfoder, och är klara för leverans under våren, utan att någon gång ha trampat grönt gräs. Fader till lammen är med all säkerhet en bagge av en tung ras, t.ex. Texel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, på bilden ser de ut att trampa i gräset...

      Radera
  2. Jag tror inte det är frågan om vårlamms-produktion då jag vet att de hade lamm även i våras. Dessutom var det ett fåtal tackor, kanske 5% som hade lamm nu, därför tror jag att det var misstag. Jag meddelar om jag får andra indikationer.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...