fredag 11 maj 2012

Vädret försenar odlingarna

Odlandet går segt i år. Det är väl delvis en effekt av att jag har lagt mig till med biodling som delvis inkräktar på tiden, men framför allt på vädret. Landet är ännu inte färdiggrävt. Jag har en del kvar som jag fick väldigt mycket ogräs i förra året. Men potatislandet iaf klart nu. Förra året blev potatisen satt en vecka tidigare, i år en vecka senare. Det är så totalt olika väder denna våren jämfört med förra att jag undrar hur sommaren ska bli.

Potatisland med handdragen kup 
Det nya i årets potatiodling, förutom vissa sorter, är att jag ska prova att samodla den med bondbönor. Jag har satt bönor och potatis tillsammans i två rader, med varsin sort vinterpotatis. Det finns dessutom rader av de potatissorterna satta som har bönor med, för jämförelse.

Nytt för i år är också att jag förhoppningsvis ska kunna hålla reda på vilken sort jag har satt var någonstans, vilket brukar vara ett återkommande problem. Till hjälp har jag i år Biltemas mest felmärkta produkt, trästickor av bok som uppges vara bra att tända eld med (vilket de är urusla på) men är förnämliga att skriva på eller att röra runt i färgburken med.

"Wooden fire starter"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...