tisdag 15 maj 2012

Täckodlingsmaterial

Vid fritidshuset är det prima lerjord, det finns till och med ett gammalt talesätt om hur kletig leran i Lofta är, om man har varit ute och gått på en blöt åker så får man "Lofta-lerskank", uttalat med den speciella sorts småländsk östgötska som pratas just här.

En morgon efter en särskilt blåsig natt så såg vi något konstigt ligga i buskarna i en åkerholme mitt i åkern som ligger närmast. Jag och barnen gav oss ut på en upptäcksfärd som gav mig två nerlerade barn där alla hade stövlar som vägde ett par kilo extra, de fastnade i leran, fick inte upp fötterna, ramlade och råkade därtill kliva ur stövlarna... Och det konstiga vi sett? Det visade sig vara förpackningsmaterial till plåttak.

Med sådan lerig jord så måste jag naturligtvis göra vad jag kan för att öka mullhalten i trädgårdslandet. Markägaren har ju specifikt undanbett sig halm som täckmaterial, så vi måste använda annat. Jag tar det som finns i överflöd, och som gör en nytta om jag så att säga tar bort. Jag tar kirskål.

Utanför landet växer det av samma saker som där landet var innan jag tog det i bruk, nämligen kirskål, brännässlor, pepparrot och kvickrot. Jag slår runt landet med lie, samlar ihop materialet och lägger det mellan raderna i landet. Det är fantastiskt i vilken omfattning det försvinner! Jag råkade se ett stort maskhål i bland bondbönorna förra året, där en stjälk kirskål bokstavligen var neddragen.

Det man får akta sig för när man tar sådant täckmaterial som jag gör, är att man inte får med frön till odlingen. Därför är det viktigt att inte det som jag täcker med har gått i frö, eller ens blom. Därför är det viktigt att slå redan nu, innan de verkligt stora behoven av täckning har infunnit sig. Just nu slår jag därför  kirskålen för att den inte ska gå i blomning och lägger sedan materialet i  hög på en avdelning av trädgårdslandet som jag ännu inte hunnit gräva. Jag tänker att den kommer att vara bördig och lucker när jag väl sätter igång, samt att ogräset i alla fall inte kunnat få solljus att växa av, så problemen kan inte vara värre än om jag hade grävt den innan jag täckte. Lurar jag mig själv? Kanske det.

2 kommentarer:

  1. Vet du varför han inte ville ha halm som täckmaterial? Blir det för mycket som inte äts upp? Jag såg inga problem med att täcka med saker som gått i blom förra året. Men vi kanske hade tur.

    Det mesta verkar ätas upp i rask takt av maskarna som du märkt. Den ekologiske grannen var lite skeptiskt till att man plöjer så djupt och det kan man förstå när man märker hur mycket mask det blir i täckt jord.

    SvaraRadera
  2. Han uttryckte sig som så att "det är så ilsket gult"... Det handlar om hur det ser ut alltså.

    Jo jag har märkt att maskarna äter upp det mesta. Men det har inte hyresvärden dessvärre.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...