fredag 4 mars 2011

Årets odlingar - potatis

Jag har börjat samla på mig olika potatissorter som jag vill ha i mitt potatisland i sommar. I matvaruaffären har jag hittat min tidigare favorit "Fakse" och köpt på mig för att inte gå miste om chansen. Jag har ännu så länge inga betänkligheter mot att använda matpotatis som utsäde, då jag endast har goda erfarenheter.


En titt in på en av ortens större (och fristående) trädgårdsfirmor "Blomstertorget" gav mig en positiv överraskning. Där fanns både Maria (är det inte den som du brukar rekommendera, Cornucopia?) samt en hylla med sorter från Skottland. Där fanns flera intressanta, bland annat en som sades vara väldigt motståndskraftig bladmögel och den som jag köpte, Highland Burgundy Red, med den fantasieggande egenskapen att vara helt genomfärgat röd.

Tyvärr begränsades min budget av att jag glömt plånboken hemma och endast hade bilens "reserv-hundring" att tillgå. I affären saluförde de också mina favorithandskar för trädgårdsarbete MaxiFlex, så jag kommer snart att besöka den igen, då med plånboken med!

5 kommentarer:

  1. Ååå är det dags att börja tänka på potatisen? Det ligger ju en meter snö ute på backen fortfarande! ;-)

    SvaraRadera
  2. Potatisen ska ju förgro i sex veckor och då är jag bara två veckor tidig!
    Jag för min del kan inte förmå mig att förodla något ännu...

    SvaraRadera
  3. Igår var jag också förbi Blomstertorget och de hade ju bra sortiment av potatisar, även om vissa hade lite väl långa groddar och borde säljas ut för halva priset.

    SvaraRadera
  4. Ja, sättpotatis är dyrt, så de borde verkligen reas ut när groddarna växer. Det är ju omöjligt att få ut potatisarna ur nätet utan att de går sönder.

    Men jag antar att de får dem sålda i alla fall...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...