måndag 26 april 2010

Cykelstaden Rennes i Frankrike

Jag kom till Rennes i Bretagne å arbetets vägnar utan att vara särskilt påläst om staden. Redan under första promenaden på stan kunde jag ändå inte låta bli att lägga märke till systemet med hyrcyklar vars cykelparkeringar verkade finnas över allt.

Systemet började byggas upp redan 1998. Cyklarna har särskilda cykelparkeringar runt om i staden som synes nedan på kartan. Jag räknade till ca 80 parkeringar runt om i en stad på drygt 400 000 invånare. För att hyra cykel så kan man antingen använda sitt kreditkort eller om jag förstod rätt ett förbetalt abonnemangskort. När man kommer fram dit man ska så lämnar man cykeln i en parkering där, så att man bara hyr cykeln under den tid som själva cykelturen tar.


Till min glädje upptäckte jag att det var cyklar med kardan som kraftöverföring istället för kedja! Det må vara lite sämre verkningsgrad på det när man jämför med ny kedja och drev, men som hyrcyklar så lär de inte vara nya så värst länge. Då håller kardanen bättre som är inkapslad och skyddad.


I staden var det också väl uppmärkt med cykelfiler. På större gator ut i ytterområdena fanns det förutom vanliga cykelvägar även ett särskilt system med två helt avskiljda filer åt varje håll, en för bilar och en för buss/taxi/cykel. Vid varje rondell skulle de samsas i en fil och då var det kollektivtrafikfilen som hade företräde.

Även Stockholm har sin variant. Här kan man läsa mer allmänt om de olika cykelprogrammen som växer upp runt om i världen.

Över huvud taget är Rennes en påtagligt ren stad. Det var förvånansvärt lite fåglar, inga flockar med kajor eller måsar som plockade ur papperskorgar och rev sönder påsar som ibland stack fram ur soptunnorna. Det är inte utan att man undrade vad som var orsaken till det, för precis som för Linköping var det nära till landet och det luktade gödsel när den vinden låg på.
Det var också ovanligt lite klotter och kollektivtrafiken var väl utbyggd, fräsch och billig. En biljett från centrum ut till det ytterområde där kontoret fanns kostade 1,20 Euro. Inne i staden var det ibland riktigt trångt för bussarna att komma fram, men det gick smidigt ändå. Staden har också en tunnelbanelinje. Flera var på planeringsstadiet.

1 kommentar:

  1. Fantastiskt. Alla städer borde ha cykelhyrningssystem.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...