fredag 9 april 2010

Partiöverskridande enfråge-nätverk

I går slog ett annat enfråge-nätverk av partiöverskridande karaktär ner som en bomb i mediasverige, nämligen om vård om omsorg ska fortsätta den utveckling som har varit de senaste åren så kommer det att behöva skattas 13 kronor till per intjänad 100-lapp om 25 år. Inlägget var för övrigt ett exempel i hur orimligt det blir med exponentiell tillväxt, i artikeln exemplifierad med den procent som de reala kostnaderna antas få öka med per år. Ränta på ränta, dvs exponentiell tillväxt, får ju den fina effekten att kurvan, om man ritar ut den i kronor och ören, kommer att stiga brantare och brantare för att till sist gå rakt upp mot himlen. Det skulle väl motsvaras av att alla intjänade pengar går i extra skatt för vård och omsorg.

Nåja, det var inte för sakfrågan jag tog upp artikeln ovan, utan för vilka avsändarna var, på vilka premisser de samarbetade och hur det har tagits emot i mediasverige. Det är medlemmar från alla riksdagspartier som har undertecknat, de har haft de gemensamt att de vill lyfta fram frågan och reaktionerna har inte låtit vänta på sig!

Det är så jag föreställer mig att Peak Oil-nätverket skulle kunna arbeta. Genom att ha deltagande från alla partier får frågan en allmängiltighet och kan inte sopas under mattan som särintressen. Man kommer i stället att bli tvungen  att bemöta argumenten, och det är ju vad vi vill. Men ännu är många partier inte representerade, så ni som känner någon som kan vara aktuell, snälla prata med dem eller skicka mig namn och kontaktuppgifter så ska jag försöka få med dem.

2 kommentarer:

  1. Intressant princip. Tänk tanken i förlängningen. Att det bildas gemensamma nätverk i en hel rad sakfrågor. Hur går det då med partipolitiken?

    Själv tror jag det vore hälsosamt och det skulle särskilt gynna dem som satsar på personval för då kan de verkligen profilera sig och ha en bas för det.

    Peak Oil, så klart, men även olika sociala frågor, försvar, infrastukturer, EU och liknande har alla gemensamma intressen i som skulle tjäna på den här typen av nätverk.
    /Morfar

    SvaraRadera
  2. Om den enda orsaken till partipolitik är att man SKA ha skilda åsikter i alla frågor vill inte jag vara med...

    Jag tycker tvärt om att det är en bra princip att komma på vad det är man är överens om, så behöver man inte käbbla om det, det finns tillräckligt mycket att tycka olika om i alla fall.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...