måndag 29 mars 2010

En plats i kulisserna

Trogna läsare vet ju att jag är medlem i Miljöpartiet. Jag har ju till och med haft post som kommunalpolitiker i min hemkommun där jag suttit både i kommunstyrelsen, kultur- och samhällsbyggnadsutskottet förutom i kommunfullmäktige. Jag avslutade mitt uppdrag, med att lägga in en motion om Peak Oil som besvarades med ett jasså. Det vill till fler modiga kommunalpolitiker och tjänstemän, som exemplet i Knivstad visar, för att det ska gå att göra något, att ensam slåss mot väderkvarnar leder bara till att man blir utsliten till ingen nytta. Efter att jag hade avgått försökte flera av de andra partierna värva mig, framför allt Centern kom med ett frestande erbjudande, men miljöminister Carlgrens framträdanden i samband med Förbifart Stockholm slog definitivt spiken i den kistan. Ämnet kommenteras för övrigt mästerligt av Flute.

För ett par veckor sedan fick jag ett telefonsamtal av en art jag aldrig fått tidigare, det var valberedningen för Miljöpartiet i regionen som var i andra änden, och undrade i förtäckta ordalag om jag var en knäppgök eller hade några lik i garderoben. Jag är en ärlig människa, ofta för ärlig för mitt eget bästa, och berättade om mina åsikter om bland annat Peak Oil och hur omöjligt tillväxtsamhället är. Det var tydligen inte tillräckligt knäppt för jag blev invald i partistyrelsen i Östergötland. Återstår nu att se vad det finns att göra från den positionen.

9 kommentarer:

  1. Ojdå. Är det på sin plats att säga grattis?

    Jag är också (sedan något år tillbaka) passiv medlem i mp men har inte varit på en enda aktivitet. Och följdaktligen har ingen ringt mig om några politiska uppdrag... :-) Jag är mycket tveksam till om jag skulle acceptera ett sådant i nuläget av flera olika skäl.

    SvaraRadera
  2. Griattis! Hoppas du kan påverka i länet. Nu finns ju som sagt Knivsta som exempel att visa på. Och lindar du in peak oil i lite "klimatsmart"-floskler så kanske de lyssnar. :D

    SvaraRadera
  3. Grattis. Hjälper tydligen att agera svårflörtad.

    SvaraRadera
  4. Tackar. Nu känns det väl inte så sannolikt att man kan påverka den förda politiken i någon större omfattning, men exakt vad man kan åstadkomma återstår ju att se. Jag kommer i alla fall att få kontakt med andra i länet ledande miljöpartister.

    SvaraRadera
  5. Grattis, och tack för en fin blogg! (MP) motionerade i riksdagen om "Strategi för hantering av oljekulm (Peak Oil)" för några år sedan:

    http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&dok_id=GV02N384

    Man kan ju undra vad det blev av det? Jag är själv miljöpartist och försöker med jämna mellanrum påminna om oljekulmproblematiken men det är ju som bekant "klimatfrågan" som gäller. Ibland får man gilla läget lite. Nödvändiga åtgärder för "klimatfrågan" och "Peak Oil" är ju inte alldeles olika...

    SvaraRadera
  6. Tack, trevligt att du gillar bloggen!

    Den motionen blev avslagen, jag har skrivit om den tidigare på oljesnack. Och ändå var det ju särskilt kontroversiella förslag. Det kanske är dags igen?

    SvaraRadera
  7. ha! vad kul......hoppas att du kommer att kunna öppna upp disskutionen inom partiet (och den övriga politiska världen) kring tillväxt och peak oil.

    lycka till från en miljöpartist, tillika "över-ärlig" f.d. kommunalpolitiker.

    SvaraRadera
  8. Tack anonym, jag ska göra mitt bästa. Är det något parti det borde vara möjligt i så är det Miljöpartiet!

    SvaraRadera
  9. Grattis!

    Man blir glad av läsa detta när man följer energi debatten på nätet.

    Eftersom det är valår så funderar jag mycket på det här med vilket parti man ska rösta på samt om man ska kryssa namn.
    Vore fantastiskt trevligt om någon med insyn och kontakter kunde göra en lista över alla riksdags kandidater oavsett partifärg som har insikt och gärna åsikt om oljekummel problematiken.

    Hälsningar glad väljare, dock inte i Östergötland.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...