lördag 20 mars 2010

Vårdagjämning mellan vinter och vår

Förra helgen ägnade vi oss återigen åt skoteråkning på havsisen, och pimplande utan framgång (varför håller man på egentligen?). Dottern hittade ett dött rådjur som räven verkade ha kalasat på. Det är fascinerande med barn, de saknar till stora delar våra spärrar om vad som är äckligt och även medkänslan att tycka synd om. Hon var mest nyfiken, som synes.

Sonen täljde grillpinnar och skar sig (lite) i fingret. Tur att räddningen i form av plåster var nära... Så länge blodet syns så gör det ont!

Vi såg också exempel på skillnaden mellan lat och slö, här är en som varit synnerligen slö vilket kommer att resultera i mer jobb framöver, till skillnad om vederbörande hade varit slö och dragit upp båten på land och vänt den upp och ner.

Men längtan efter våren och att komma igång med odlingen är stor, så pass att jag gav mig på att börja skotta det blivande trädgårdslandet. Barnen byggde en snöborg av snöblocken jag tog bort. Men 150 kvm land med drygt 50 cm snö blev mig övermäktigt.

Lyckligtvis märks det ju hur solen får snön att smälta. Under veckan som gått har det formligen runnit i strida strömmar. På villatomten syns numera växande gröna fläckar med gräs. Idag kände jag mig till och med manad att gräva upp jordärtskockorna nu när inte längre snön gömmer dem för hararna. Jag har tänkt att ta dem med som utsäde till trädgårdslanden på fritidsstället. Förra året satte jag fyra eller fem knölar. Ett stånd plockade jag i höstas. Det räckte med ett stånd nu med för att fylla hinken. Nu gäller bara att tvätta dem rena från mördarsniglar och dess ägg så jag inte får med mig denna farsot.

Hinken är en murarhink, tror att det är en 20 liters. Smältvattnet klarar inte av att rinna undan som synes.

2 kommentarer:

  1. Hej ylven!

    Tack för en bra blogg!

    Jag har tänkt odla jordärtskockor i år men det verkar lurigt att få tag på utsäde här i Göteborg. Var har du fått tag på dina från början?

    Vi hade för övrigt bara en-två dm snö på odlingslotten i helgen men avstod från att börja skotta. Snart nog är det vår!

    SvaraRadera
  2. Tack, trevligt att du gillar den!

    Jag fick tag på mitt utsäde från en granne. Det verkar vanligt i mitt samhälle där jag bor, både den blommande och den som inte blommar. Mitt råd till dig är att antingen köpa några knölar i matvaruaffären och sätta, och/eller sätta upp en lapp i något koloniområde om du kan få köpa några knölar. Eftersom de är härdiga kan det vara svårt att bli av med dem om man inte plockar minutiöst.

    Man kan förresten också se annonser på tradera ibland.

    Vi hade denna helg bara kvar ca 15 cm snö på trädgårdslandet, så det har sjunkit ihop ordentligt den här veckan.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...