söndag 22 november 2009

Jordärtskockorna lyfter jorden!

Idag tänkte jag att jag skulle klippa ner jordärtskockorna inför vintern. Jag hade inte tänkt att skörda något iom att jag tänker utvidga odlingen till nästa år och jag inte har någon bättre förvaringsplats för utsädet än i jorden. Men när jag kom nära så såg jag att skockorna hade vuxit till så pass att de bokstavligen hade lyft jorden!
Jag klippte ner stjälkarna och bestämde mig för att skörda en planta. Det var ju roligare än att skörda potatis! Vilka mängder och vilka former! På mitt trappsteg ligger sedan hela skörden från en enda planta som dessutom blommade så vackert i höstas
Nu gäller det bara att göra något gott av dessa sköna knölar. Jag har aldrig tillagat dem förut, så det ska bli spännande!

3 kommentarer:

  1. Jordärtskockssoppa är det bästa du kan göra skulle jag säga. När det är säsong för jordärtskockorna äter vi det flera gånger i månaden. Gärna med knaperstekt baconströssel. Vi brukar skala och koka dem. Mixa dem med lite vatten och matlagningsgrädde. Eller vitt vin.

    Smaskens och väldigt lätt att laga.

    SvaraRadera
  2. Jag har två tillagningstips.
    1. Skär dem i bitar och ugnsstek med lite olja och salt på.
    2. Blanda i lite jordärtskockor när du gör potatismos.
    Jag brukar göra så att jag tar upp en del jordärtskockor på hösten och resten sparar jag till våren. När jag tar upp dem på våren tar jag bara hem de knölar som är tillräckligt stora för att man ska orka skala dem. Resten åker tillbaks i jorden för att göra nya jordärtskockor.

    SvaraRadera
  3. Det blev ugnsstekta jordärtskockor den här gången. Med borstade skal för att det skulle gå lite snabbare. Det blev väldigt goda knapriga skal måste jag säga. Smaken var också god, gillades även av barnen.

    Nästa gång får det bli soppa.

    Tack för tipsen båda två!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...