fredag 13 november 2009

Potatisodling för den late

Jag har ju under denna odlingssäsong odlat potatis under halmtäcke, beskrivet här,häroch här. I år satte jag både tidig och sen potatis. Den tidiga är sedan länge upptagen, och jag tog för givet att den sena var förlorad till bladmögel och brunröta, men i helgen som gick var jag nere och lyfte på halmen för ogräsrensning och hittade fullt med potatis. Det var värre med sorkbetten och till viss del mask- och snigelgnag, men jag bedömmer ändå att det gav 4 gånger utsädet. Och det utan att göra annat än att fylla på med lite mer halm vid något tillfälle. Detta är sannerligen en metod för den late! Ogräsrötterna var för övrigt ändå ganska få och grunda och gick hyggligt lätt att dra bort medans man plockade potatisen. Efter förrättat värv lade jag på halmen igen tillsammans med lite mer löv som fanns att tillgå, allt för att förbättra mullhalten och försaka ogräset från ljus.

Inte lätt att ens se halmen för all kvickrot som tog sig igenom!

Här är årets lärdomar:
Vi började med att plöja marken, mest för att inte ha så mycket grönska som gjorde det svårt för halmtäcket att sluta tätt. Plöja var nog bra, men vi borde ha harvat också, eller slätat till på något annat sätt. Som det nu var så blev det för höga nivåskillnader mellan åsar och fåror vilket med tyngdlagens hjälp fick halmen att glida ner i fårorna. Detta i sin tur gjorde att ogräset (framför allt kvickrot och tistel) nådde upp till dagsljuet och växte ganska friskt här och där. Dessutom bör man nog lägga på ännu tjockare halmlager än jag gjorde. Det finns de som lägger på halm i småbal och ändå får potatisen att växa igenom. Nu har jag inte tillgång till annat än rundbal, så det får bli det jag har. Jag rullade ut rundbalen över landet och fyllde upp med löst där det blev glipor.

12 kommentarer:

  1. Vad tror du om att odla potatis direkt i stallgödsel från får? De kräsna rackarna gör ju att stallgödslet är 75% bortsorterat grövre hö, ungefär som halm? Funderar på att skippa gödselstacken och jämna ut några sluttningar direkt med stallgödslet och sätta potatis i.

    SvaraRadera
  2. Jag pratade med en kvinna som hade får. Hon tog det hö som blev liggande vid "matplatserna" i hagen och odlade potatis under på samma sätt som jag odlar under halm. Resultatet var mycket bra sa hon. Det var ju också en hel del gödsel i denna blandning. Låter som om det är värt att prova. Glöm inte att berätta resultatet! Är det månne Roslagsfår? ;-)

    SvaraRadera
  3. Förr odlades det latsängspotatis ibland. Då tog man spaden, skar ut en fyrkant på tre sidor, bröt upp gräsettuvan, som då hängde fast på den sista sidan. Arbetet avslutades med att man stoppade in en potatis under grästuvan, sedan var det bara att vänta och skörda.

    SvaraRadera
  4. Gjordes detta även i Sverige? Jag har hört att man gjorde det på typ Färöarna, för där fanns det inga knäpparlarver som orsakade skador i potatisen, men i Sverige har jag inte hört talas om det. Å andra sidan verkar ju inte knäpparlarverna ta hela skörden, kanske 20% i värsta fall.

    SvaraRadera
  5. Min morfar satte alltid potatis på detta sätt. Det gav en skörd som försörjde sex personer och någon gris år efter år. Jag har aldrig testat själv, men man kanske skulle?

    SvaraRadera
  6. Anonym 08:21
    Menar du att din morfar odlade under halm eller under grästovor?

    SvaraRadera
  7. Han odlade alltid under grästovor, vad jag kan komma ihåg. Han hade ingen häst och grannbonden var han ovän med. Men han krusade ingen, utan satte potatis på sitt sätt. Morfar gick två mil till ett beredskapsarbete på en väg. Slog sönder sten hela dagen och gick sedan hem igen på kvällen. Det blev väl inte så mycket tid över till att bruka jorden. Det var fattigt men potatis hade de alltid iallafall, enligt mor min.

    SvaraRadera
  8. Fascinerande! Otroligt vad långt utvecklingen har gått på en livstid! Dessvärre tror jag att vi går åt det hållet igen. (Eller dessvärre förresten, jag längtar efter ett mer jordnära leverne)

    SvaraRadera
  9. Fyra gånger utsädet låter dåligt.
    Men varför odling under halm?
    Potatis kupar man ju (?) och håller därmed ogräsen borta.

    SvaraRadera
  10. Flute: Jag vet inte om du har läst mina tidigare inlägg om min halmtäckning, men jag utgick från ett gammalt potatisland med en tjock grässvål. Även om vi plöjde först så var marken ändå så armerad med ogräsrötter att det hade varit väldigt mycket jobb att kunna kupa, och jobb hade jag inte möjlighet att lägga ner på den här odlingen. Jag har bara gjort ett par korta besök i sommar och det hade inte hunnits med att kupa då. Dessutom är det ganska mycket lera i jorden så om den inte hade varit täckt så hade den varit som cement...

    Att avkastningen bara var ca 4 gånger utsädet var en grov uppskattning. Hade man plockat upp potatisen tidigare hade det säkert var mindre spill pga knäpparelarver, sniglar och gnagare som förstört en hel del.

    Hur stor avkastning får du själv förresten på potatisen?

    SvaraRadera
  11. En tanke slog mig, det kanske var en gammal storts potatis, mera beständig mot skadeinsekter, som Morfar odlade? Är det någon som vet? Dagens sorter är framtagna i första hand för att tåla allehanda giftbesprutning, transporter, lagring med mera. De sprutas väl till och med mot för tidig grodd?

    SvaraRadera
  12. Högst troligt var det andra sorters potatisar. Om de var härdigare mot knäpparlarver eller om knäpparlarverna helt enkelt hade tillräckligt med rötter att äta på har jag däremot ingen aning om. Jag är också lyckligt ovetande om alla besprutningar av konventionell potatis. Min egenskördade obesprutade var i alla fall god och utan spår av brunröta!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...