söndag 23 augusti 2009

Skörd av potatisar i halm

I söndags började jag skörda potatis i mitt halmtäckta potatisland. Jag hade bland annat satt tidig potatis (Marine) och eftersom jag hade otur hemma med den tidiga potatisen, som fick skorv, så tänkte jag att det var dags att plocka upp all tidig potatis nu. När jag lyfte på halmen så låg de där, rena fina färskpotatisar! Skalet var tunt, inte mycket skorv eller andra skador. Framför allt hade jag väntat mig mycket skador av knäpparlarv, men det var inte många. Och mellan 3 och 7 potatisar per sättpotatis av varierande storlek. Det tycker jag är en god skörd för den minimala insats jag gjort. Förutom att sätta potatisen och täcka med halm, så har jag tittat till den två gånger, den ena gången gjorde jag inget utom att befara det värsta (se inlägg "Det o-ligger potatisar"), den andra gången strödde jag på mer halm på några fläckar.
Med min frilandsmajs hade det inte gått lika bra, efter en ogräsrensningsomgång så verkade de ha fått viss fart, men de var alla dvärgar jämfört med de jag odlade i min varmbänk.


Alla utom en. Den hade jag kissat på när jag var och rensade ogräs. Slutsats, majs vill inte ha konkurrens av andra växter, samt rikligt med gödning. Det får jag jobba på till nästa år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...