måndag 17 augusti 2009

Majsen mognar

Nu börjar de första majskolvarna att mogna! Eftersom jag inte har odlat majs tidigare är det inte lätt att veta när de är mogna, så jag provplockade en av de som blommade tidigast. Den såg ut så här:
Som synes är inte alla majskorn utvecklade. Jag hade nog för få plantor som dessutom var i lite olika utvecklingsstadium vilket gjorde att det fanns få pollonisatörer tillgängliga när den här majskolven var en liten hon-blomma.

Jag provar också för första gången att skörda solrosor innan fåglarna äter upp fröna. Jag kommer visserligen troligen att servera dem till fåglarna i vinter och det känns bättre att spara denna förstklassiga fågelmat till en tid när sådan är svår att hitta för de små kräken.
Undrar förresten hur och när man egentligen ska skörda solrosfrön? Som synes klippte jag helt sonika av blommorna och tänkte att de kanske eftermognar lite. Fröna var till stor del fullmatade men inte hårda. På endel blommor hade fåglarna redan börjat plocka lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...