tisdag 29 september 2009

Den sena andra sådden

Jag gjorde ju en sen andra sådd i augusti som jag inte har nämnt utfallet för. Faktum är att det inte kom upp ett enda grönt strå! Enstaka ogräs har grönskat på ytan, men inte ett enda frö har visat sitt klorofyll ovanför jordytan. Jag kan inte se att jag skulle ha gjort något kapitalt fel som får detta resultat, jag var noga med sådjup, jorden var lagom fuktig och det var varmt under den period som jag sådde. Nej, jag tror att skulden måste sökas på annat håll, nämligen hos de små marodörerna från spanien, mördarsniglarna. Jag hade nämligen också täckt ytan med växtväv för att förhindra att katterna grävde runt i landet och gjorde sina behov (vilket är ett annat bra sätt att förstöra sin sådd) och en dag när jag lyfte på det för att titta efter frösåddens progress så såg jag tämligen många encentimeters sniglar på jorden där under. Suck! Och eftersom det inte fanns så mycket annan mat här så tror jag att de åt upp alla fröna så snart de stack upp något grönt ovan markytan. Just nu har jag i alla fall ingen annan förklaring. Nedslående kändes det i alla fall.

Är det någon som har något annat tips om vad som kan ha gått fel, så tveka inte utan lämna en kommentar! Då är det något som jag kan justera till nästa år (lättare än att utrota sniglarna).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...