torsdag 14 februari 2013

Första slakten - nästa skinnberedening?

Igår fick jag hjälp att slakta baggen. Det är verkligen lyx att kunna ta det hemma på ladugårdsplanen istället för att skicka iväg djuren på långa transporter och en ovan miljö. En kompis med långvarig vana från slakt av egna djur och vilt, hjälpte mig med det praktiska med avlivningen. Jag lyfte bara ut honom ur hagen och så tog vi honom lite avsides innan han sköts med bultpistol och avblodades. Sedan tog vi med baggen till kompisens slaktutrymme. Min lilla bagge vägde bara 34 kilo i levandevikt, som slaktad blev det vara 14 kilo kvar. 
Som kontrast slaktade vi även kompisens bagge, till största delen Shropshire vill jag minns. Även han var ett årslamm, men han vägde nästan 75 kilo i levandevikt. Efteråt när skinnen låg bredvid varandra i snön såg min bagges skinn mest ut som en liten trasa....

Denna trasa har jag dock tänkt att försöka mig på att bereda själv. Det är ju kallt så ingen vidare föruttning lär väl starta spontant, salt ska inhandlas idag. 

2 kommentarer:

  1. Intressant projekt med egen skinnberedning. Ser fram emot rapporter om detta! Jag gissar att köttet får ligga i frysen ett tag, men det skulle vara trevligt med en rapport om hur det smakar. Eget lammkött brukar vara mycket gott, men vi slaktade en gång en bagge som var 2½ år och det köttet hade en lite speciell, stark smak.

    SvaraRadera
  2. Jag kommer inte att börja bereda skinnet förrän det blivit ett tiotal grader ute, så att jag kan torka pälsen utan att behöva göra det inomhus. I väntan på detta ligger skinnet i frysen.

    När jag styckade upp kroppen efter ett par dagar så åt vi lite småspill, och det var gott, smakade varken "bagge" eller "kofta".

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...