lördag 3 mars 2012

Livsmedelsbranchens egna varumärken

Jag har länge retat mig på varor som ger sig ut för att vara något annat än de egentligen är. Jag minns speciellt "Godegårdens" som var ett riktigt lågprismärke som salufördes bl.a. på Willys. På förpackningarna var loggon en stiliserad bild av en rödmålad lantgård. Undertexten var "Godegårdens - Tillräckligt bra för alla!". Snacka om att segla under falsk flagg, det var riktigt usla varor, jag vill minns att det i tomatketchupen var ca hälften av den normala mängden tomater, dessutom var varorna oftast importerade, tvärt emot intrycket som gavs av bild och namn, särskilt förvirrande för oss östgötar med tanke på orten och säteriet Godegård, som finns på riktigt. Ett annat aktuellt exempel för mig som nybliven biodlare är importhonung som säljs i blågula burkar med namnet "Svea Honung"...

Min lokala Ica-affär har tagit för vana att ha påfallande många egna märkesvaror (EMV). Dessutom tvingar de folk att köpa dem genom att helt enkelt inte ha några andra alternativ, detta gäller särskilt när Ica har inmutat ytterligare en produkt. Då tar de helt sonika bort alla andra konkurrenter så att man inte ska kunna fortsätta att handla av slentrian det som man alltid har varit nöjd med. Efter att ha gått på den betan när jag skulle köpa katrinplommon och fick de förfärligaste illasmakande och torra saker jämfört med de SunMaid som jag alltid brukar köpa, har jag helt enkelt valt att låta bli att köpa om Ica vill tvinga mig att köpa sitt eget. Senast var det ägg där man hade tagit bort alla andra leverantörer. Det fanns Ica ägg av alla sorter, Ica I Love Eco, Ica Basic mfl, men inga andra varumärken. Det blev att gå hem tomhänt, inga ägg!

ICA ägg så långt ögat når!
Om jag höjer blicken från mig själv och tittar lite på effekterna av EMV så är de flesta vinnare på en allt större andel EMV, alla utom producenterna och kvalitetsmedvetna konsumenter som jag själv då. Konsumenterna kommer då ännu längre ifrån producenterna eftersom det ofta inte går att utläsa vem som producerat varan.


I krisens Grekland har man det yttersta incitamentet att åter knyta kontakt mellan konsument och odlare och kapa bort mellanleden som vill ha vinst. Det stod att läsa bland annat i Dagens Industri att en aktionsgrupp skapat en direkthandelssida på nätet för att folk skulle kunna beställa potatis direkt från odlarna. Effekten hade blivit billigare potatis för konsumenterna, bättre villkor för odlarna som annars pressades hårt av grossister som importerar billigt från bl.a. Egypten. Den lokala handeln halverade efter detta sina priser på potatis. Bättre för producent och konsument alltså, men rimligare sämre för BNP eftersom ett antal mellanhänder kapades bort, vilket bara visar hur tillväxttänkande till varje pris slår.

5 kommentarer:

  1. Gomorrn, nästgranne. Väl rutet, så jag tog mig friheten att dela ut den här krian på FB.

    /Skeptisk

    SvaraRadera
  2. Nyfiken, hur är vi "nästgranne"?

    Dela gärna ut den på FB, jag skulle vilja starta ett uppror!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bor några mil öster om dig. Det får väl klassas som grannskap, så här på internet.. :)

      Angående bensin vs diesel - jag tror att ett enkelt sätt att flytta problemet kan vara att förhandla sig till tjänstebil. Den kör du normalt i tre-fyra år varefter du tar ut en ny. Det är inte ett speciellt billigt sätt att ha bil - om man inte specifikt har behov av att alltid ha tillgång till en fungerande och relativt ny bil - men det är enkelt, kostnaderna är förutsebara och det är riskminimerat.

      /Skeptisk

      Radera
  3. fan vad töntig du är! det är samma ägg, bara packat åt ica för att förhandla ner inköpspriserna. där slutade jag läsa den här bloggen, hahaha..

    SvaraRadera
  4. Vet inte om man ska svara på en sådan larvig kommentar, dessutom kommer ju tydligen inte skribenten läsa här något mer (har han läst något här innan?), men å andra sidan, det kanske andra gör.

    Poängen var ju just, att man som kund inte längre har valfrihet att välja att inte göda ICA, man har inte möjlighet att om man vill stödja en stödja en specifik leverantör, utan ICA lägger sitt anonymiseringsfilter ovanpå, och på detta sätt tvingar leverantörerna till skoningslös priskonkurrens, där inte kvalitet, omsorg om djur och miljö eller det lokala tillåts spela någon roll.

    Valet är ditt, jag har gjort mitt val!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...