onsdag 14 september 2011

Potatisodling - för den snåle?

I helgen började jag att gräva upp min potatis. Jag har väntat några veckor sedan blasten definitivt vissnade, har läst det någon stans att det skulle vara bra att vänta, kanske för att bladmögelsporerna redan skulle göra sin skada så att man inte fick in potatisar som skulle ruttna i jordkällaren? I alla fall verkade det nästan så när jag började ta upp mina Highland Burgundy Red, en inte obetydlig del var ruttna. De flesta var också mer eller mindre kraftigt skorviga. Men skörden var ändå stor. Det var inte ovanligt med 40 potatisar per planta. För den snåle kan ju tipset att dela sättpotatisen i två (eller fler) bitar och förodla dem inne vara intressant. De plantorna hade ännu fler potatisar, dessutom var det ju dubbel utdelning per sättpotatis. Jag har förresten även sett potatisskal gro, så är det riktigt eländigt kan man ju både äta potatisen och ha den kvar som utsäde... Men då vill det nog till att man förodlar i tid.
Highland Burgundy Red potatisar från en och samma planta.

När Highland Burgundy Red var färdigupptagen, tvättad och lagd i sin plastback för vidare transport till gnagarsäker vinterförvaring gick jag vidare till nästa sort, Orla, som liksom Highland Burgundy Red är skotska potatisar med utsäde levererat av Larsviken, så väntade en glad överraskning. Orla skulle enligt etiketten på utsädespåsen vara extra tålig mot bladmögel och var tillsammans med sin landsman en av de sista vars blast dukade under, men den stora glädjen väntade under jord. Här var det stora fina potatisar, utan röta och utan skorv. Drygt 10 potatisar i 200-gramsklassen under varje planta. Den totala skörden blev ungefär dubbelt så stor som Highland Red Burgundy, och det trots att en tredjedel av plantorna redan ätits upp tidigare i sommar. Om potatisen även står sig bra under vinterförvaringen så ska jag definitivt odla mer av den nästa år!

Skörden då? Det blev ca 20 kilo Highland Burgundy Red och 30 kilo Orla, båda av en liten utsädespåse, är det två eller tre kilo i dem? 

Kvar att skörda i landet är fortfarande Maria, Fakse och Asterix, undrar vilka överraskningar som väntar mig där?

6 kommentarer:

  1. Grattis till den fina skörden.Det är kul när man lyckas med sina odlingar!

    Jag och min mamma provade för många år sedan att lägga potatisar i öppna äggkartonger för att låta dem få lite "blast". När blasten börjat växa tog man av den och förgrodde den i krukor. På så sätt kunde vi få ungefär 10-15 plantor per potatis. Kommer dock inte ihåg när på säsongen vi började. Kan kanske vara något att prova till nästa år.

    SvaraRadera
  2. Hej Ylva!

    Jag har läst din blogg ganska länge nu och det är alltid kul att se dina framgångar med odlingar och kurser och allt vad du tar dig för! :)

    Men jag skriver för jag har för mig att du skrev en gång att det inte informeras om "peak oil" till folk och visst var det så, jag hade då aldrig hört talas om det innan min vän nisse på torpet pratade om det. Hur som helst, jag pluggar vid hotell- & restauranghögskolan i Grythyttan och förra veckan hade vi en föreläsare vid namn Johanna Björklund (medförfattare till boken "mat & klimat") som pratade om just peak oil och det var en ögonöppnare för många! Jag rekommenderade dessutom din blogg för dem som ville läsa mer! Så det händer lite med detta viktiga ämne och jag hoppas att vi kan sprida det vidare! Dessutom så finns det numera ett måltidsekoloprogram här! :)

    Keep up the good work!

    SvaraRadera
  3. Martin: Det var ett kul sätt att få fler potatisplantor! Det ska jag prova till nästa år!

    Alexander: Johanna Björklund är också medförfattare till rapporten "Klimatsmart Lantbruk" som jag har skrivit om och länkat till på länksidan. Det måste ha varit intressant att få henne som föreläsare!

    Ps, jag har förresten börjat sälja grönsaker till en restaurang, något som förhoppningsvis kommer att utökas rejält till nästa år.

    SvaraRadera
  4. Sättpotatis kan man vid brist i princip dela ner till bitar som är cirka 2,5-centimeters kuber, förutsatt att det finns minst ett öga på varje bit.
    Jag har också haft problem i år med att det var ovanligt många ruttna potatisar.

    SvaraRadera
  5. Man ska vänta med att ta upp sen potatis för att den ska hinna få ett ordentligt skal så att den går att lagra längre =) Jag tar upp mina om 2 veckor...

    SvaraRadera
  6. Jag har mer potatis kvar att ta upp, det kommer att bli spännande att se om de potatisarna klarar sig bättre.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...