måndag 19 september 2011

Bättre sent än aldrig

Just nu håller jag på att uppfylla ett av förra årets mål, nämligen att börja med biodling och skaffa mig minst två samhällen. Via Biodlarföreningen i Åtvidaberg fick jag kontakt med en medlem som skulle sälja sina bin pga allergi. Det var två samhällen, den ena var "svagt" och det andra hade ilskna bin. Som nybörjare lade jag in ett anbud på det svaga samhället och skulle på kuppen få kupmaterial som var nytt för året. Igår var det meningen att jag skulle hämtat mitt samhälle, men vid kontrollen av bitillsyningsmannen (som var en kvinna) visade det sig  sakna drottning och var därmed dödsdömt. Bina fick därför flytta in till det andra samhället, som en annan medlem i min biodlarförening skulle köpa. Så med mig hem fick jag en i princip komplett utrustning för biodling, saknas endast bin. Men jag har en chans till redan på tisdag då en annan medlem i biodlarförening vill minska på antalet kupor.Där ska jag få köpa två starka bisamhällen med snälla bin. Så nästa säsong drar det igång med honungsproduktion!
"När du får oväntat besök"
Vad bjuder bina en gästande groda på?
Eller är det bina själva som står på matsedeln?
Gårdagens köp:
Benstativ till kupa
Botten
Två frigolitlådor, Låg-Normal
Fyra skattlådor i trä Låg-Normal
Ett spärrgaller
En bitömmarbotten
Ett isolerat tak med plåt på
44 ramar
En rökpust
En kupkniv
En biborste
**************
Summa 800 kr

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...