När jag gick utanför dörren nu på morgonen hade det kommit ytterligare en decimeter snö, och snöfallet hade inte slutat ännu. Jag tycker att snön visar hur ömtåligt vårt samhälle är, det är många branscher som kommer att få det svårt framöver. Jag läser till exempel i ATL att "Snön knäcker skogsbruket" där de framför allt menar skogsetreprenörerna. Eftersom jag har min egen skogsmaskinist hemma, min sambo är skördarförare, har jag fått höra mycket om detta. Nere på smålandskusten där han kör hör det inte till vanligheterna att det är något längre sammanhängande snötäcke över huvud taget, än mindre över en halvmeter. Och det snöar mer. Som om inte det vore nog så ska det komma ytterligare snö till helgen. Det börjar gå rykten om att det bli stillestånd i skogen snart, det tar alldeles för mycket tid och extra jobb för att åstadkomma det som normalt inte hade varit några problem. Skörarna har svårt att ta sig fram i skogen, svårt att göra rätt trädval, svårt att göra låga stubbar, svårt att undvika att såga i sten mm. Skotarna har ännu större problem med framkomligheten och naturligtvis svårigheten att hitta allt virke. Hur det går för lastbilarna i skogen har jag inte hört något om, men de kan inte ha det lätt de heller. Det måste vara gott om fastkörningar.
Andra verksamheter som får problem med snön är bland annat bygg- och anläggning, kollektivtrafik, sophämtningen, hemtjänsten, kommunerna får ebb i kassan pga kraftigt ökade kostnader för snöröjning mm mm.
Som perspektiv på det hela, vi har två gästande ryssar från St Petersburg på jobbet. De berättar att de tycker att det är bra här i Sverige där man röjer bort snön i alla fall, i deras hemstad har borgmästaren gjort sig känd som snål och har dragit in anslaget för snöröjning! Tänk er en miljonstad utan snöröjning!
Fyrhjulsdrivna SUV-ar är kanske inte helt fel i stan i alla fall. Åtminstone vintertid.
SvaraRaderaSnart kommer väl kommunerna att beslagta alla fyrhjulsdrivna fordon då deras egna bilar inte kan köra ut mat o hjälp till de äldre tex.
SvaraRaderaMin åsikt är att fyrhjulsdrivna bilar och framför allt SUV'ar är överskattade. Vi har två framhjulsdrivna Citroëner som går fram förvånansvärt bra, och då är ju som sagt min sambo skogsmaskinist och kör på små och oplogade vägar ofta. Det är ytterst sällan vi har kört fast! Har varit och köpt kjedjor på Biltema också, så då kommer bara stort snödjup att hindra oss. C5:an är ju dessutom möjlig att höja markfrigången på med hjälp av sin gashydrauliska fjädring, så det vill mycket till innan den tar stopp. Har man då förberett sig med en spade så klarar man nästan allt!
SvaraRaderaDet lustiga är att snön egentligen bara är ett problem för att vi ska kunna rulla på som vanligt, bilar och alla dessa jäkla (ursäkta språket!) transporter,tågen ska fram å bussarna halkar i diket. Vore vi inte så beroende av allt detta åkande och transporterande så vore det väll inget större problem egentligen? Ömtåligt samhälle, absolut! Jag har bott där det alltid är så här mycket snö, och där det aldrig är varit ett stort problem. Allt handlar om att förbereda sig! Och att ställa om till ett mindre sårbart samhälle...
SvaraRaderaHar själv en SUV med 4WD (eller 3WD som stadsjeeparna egentligen är, fyrhjulsdrift blir det ju först när något hjul tappar fäste), och det väsentligaste är markfrigången, inte fyrhjulsdriften. Men visst, i vinter har den varit mer användbar än annars. Samtidigt har det inte varit några problem med den mindre bilen, som endast kört fast en enda gång på hela vintern, och det berodde på att bonden inte hunnit skotta och det låg 20cm oskottad kramsnö...
SvaraRaderaVi har ändå ca 40m stigning från stora vägen, fördelat på ca 1km.
Men upp på uppfarten kommer bara 4WD-bilen. Den lille får parkeras 20m längre ner, där det är lite mer plant.
Skall man verkligen ha en fyrhjulsdriven bil bör man nog välja äkta 4WD, vilket alltså blir Subaru om det skall handla om personbilskomfort. Deras dieslar drar lite drygt 0.5 liter milen, vilket får sägas vara Ok. Min diesel snittar på 0.58 l/mil i praktiken, men då är den ett högbygge, vilket inte Subaru är. Riktigt folk kör en Subaru Legacy Outback...
Men det värsta som kan hända är att man får gå kanske en kilometer genom snön hem, vilket bara är ett problem om man handlat mycket mat. Alternativt vänta på skottning, vilket kan ta sin lilla tid.
Generellt så är snöoväder och trafik ett lyxproblem. Riktigt allvarligt blir det först om räddningstjänster eller ambulanser inte kan komma fram i akuta nödlägen.
SvaraRaderaJa, de flesta av problemen är lyxproblem, att bli lite försenad till jobbet, att i värsta fall få gå en kilometer.
SvaraRaderaSedan kan ju ett riktigt snöoväder, med hård vind och blötsnö som fryser på, innebära verkliga problem när snön bygger på. Skog kan knäckas och det kan bli överbelasning på byggnader över natten.
När det gäller fordon så saknar jag emellanåt vår Toyota Landcruiser pickup. Den hade riktig diffspärr både på fram och bakaxeln och rikgit lågväxel. Men det var inte därför jag kan sakna den, utan för att det var så härligt ljud i den raka diesel-sexan på 4,2 liter... Jag älskar raka 6:or!
Men pratar vi framkommlighet så finns det väl inget som slår en Hägglunds bandvagn. De är fantastiska! Motorljudet däremot gör ingen glad där, de har visserligen en rak 6:a, men en bensinare, som man plågar livet ur genom att köra på mycket höga varvtal!
Lågväxel, speciellt på backen är saknat. Särskilt när man kör mycket släp. Bränd koppling luktar.
SvaraRaderaHär i Västsverige har man rekvirerat hela 8 bandvagnar från "försvaret" för att bistå blåljusmyndigheterna och hemtjänsten.
SvaraRaderaÄr du hemma Ylven, eller är du ute på uppdrag där i Östergötland?
Tyvärr inte och kör bandvagn, jag är kontrakterad av Svenska Kraftnät, och blir bara inkallad om det är mer långvariga problem med elförsörjningen.
SvaraRaderaJag har varit på landet och skottat snö.