tisdag 23 februari 2010

Skam på torra land, värnpliktiga ska röja snö!

Nu går väl ändå skam på torra land, läser att värnpliktiga ska hjälpa till och röja snö åt Banverket. Det är ju knappast någon akut kris längre, den började med vintern i mitten av december. Varför kan inte SJ anställa tillfälligt som vilken arbetsgivare som helst? Man anar att det vore för dyrt...

Även på svt: Torstensson: Situationen är extrem
och SvD: Banverket tar hjälp av försvaret

Edit:
Wiseman's Wisdoms kommenterade i förväg denna önskan från Torstensson, och avfärdade den, inlägget har labeln "absurditeter". Det är i sanning absurt att det ändå kommer att ske...

25 kommentarer:

  1. Skrota värnplikten och inför snöröjningsplikt!

    SvaraRadera
  2. Det absurda i det hela är att det inte finns nåt försvar att använda. 2010 är dessutom det sista året med värnplikt, sen blir det inga mer sådana. De 6000 Tolgfors raljerar om är vad som återstår av vårt försvar tyvärr.. 1500 värnpliktiga och resten hemvärnet. Så det blir inte mycket hjälp att hämta där tyvärr...

    SvaraRadera
  3. Det må vara illa nog, att det inte finns något försvar att ta hjälp utav. Men jag tycker att det är en större skandal att kalla det för extrem situation och kris när det för det första har varit en lång vinter med mycket snöproblem när man kunde ha utökat personalen med snöskottare, men det verkar som om man har hoppats att det ska töa bort utan att någon märker det, för det andra är det flera dagar sedan snöovädret drog förbi!

    Jag tycker att det är skandal att man kan avhända sig sitt ansvar och bara kalla in försvaret för att lösa problemen! Detta var inte svårt att förutse, därmed borde man ha kunnat förebygga.

    SvaraRadera
  4. försvaret hjälp måste komma,är det Tolgfors som är inkallad

    SvaraRadera
  5. Underbart halva Sveriges anläggninsföretag har inget arbete för det är för mycket snö då tar man in försvarsmakten skam på torra land

    SvaraRadera
  6. Värnplikten behövs. Här ser vi ett gott exempel igen. Men vi ser också att de frivilliga börgar klaga. "Det är inte mitt jobb" osv.
    Utan värnplikten försvinner också ansvarskänsland för land och medmänniskor.

    SvaraRadera
  7. Det är väl inget nytt att försvaret får ställa upp för samhället? Vilka räddade folk från Estonia, släckt åtskilliga skogsbränder, hittat försvunna människor, stoppat översvämningar osv.?
    Tyvärr så har vi nuförtiden inte så många värnpliktiga att sätta in, men Sverige har faktiskt 30 000 Hemvärnssoldater. Och glöm det där med gamla rundmagade gubbar i uniform. Idag består Hemvärnet av betydligt yngre förmågor. Jag är övetygad om att de kommer lösa detta också.

    SvaraRadera
  8. Jag som värnpliktig fick minsann städa en stad för hand inför sommaren. Klart man ska ställa upp för det civila. Det är ju det civila man ska skydda och värna.

    Militären har i alla tider ryckt in vid katastrofer och ordnat upp läget när räddningsjänst och andra ej räckt till. Se bara på alla översvämmningar som varit tidigare år.

    SvaraRadera
  9. Det verkar vara gott om altruistiska människor här som tycker att det är kris och man minsann ska jobba gratis. Nå, då tycker jag att ni kan ta spaden och gå ut, det finns massor med jobb där ute! Jag vet, för jag får ingen hjälp av mina grannar att skotta rent framför våra gemensamma postlådor och tidningslådan...

    SvaraRadera
  10. Nu går jag ut och skottar, hur många är med?!

    SvaraRadera
  11. Ylven: Tycker inte du man kan ställa upp för samhället om det behövs? Samhället är ju vi alla. Idag verkar det inte som någon kan göra något utan betalning. Massor av föreningar har svårt att få folk, för ingen kan göra nåt ideellt.
    Sedan är det faktiskt så att om Hemvärnet sätts in så får de betalt som en brandman per timme. Så de jobbar inte gratis.

    SvaraRadera
  12. Vi har ju mängder av arbetslösa i detta land - varför inte sätta en skyffel i deras tassar så att de kan arbeta för A-kassan de uppbär!? Att anväda värnpliktiga som grå arbetskraft är bara dumt - de har ju en värnpliktsutbildning att genomgå!

    SvaraRadera
  13. Använd fler värnpliktiga!

    Det värsta som finns är människor som inte bidrar alls till nyttan, som själva slår sig för bröstet och åberopar nån slags betalning för allt ni gör. NI vet inte vad kris är och inte heller vad som krävs av medmänniskor. Jag vill inte möta er i en krissituation..t.ex vid vägkanten eller om någon drunknar.

    SvaraRadera
  14. Nu har jag gjort något för mina pensionerade grannar, dvs skottat fram postlådor och tidningslåda. Så jag tycker nog att jag gör något för samhället, alldeles gratis och opåtalat dessutom. Jag kräver dock inte att andra ska jobba gratis för mig. För vad jag förstår får inte värnpliktiga betalt, mer än en symbolisk summa.

    Min poäng här, som många verkar vilja se förbi, är att det är ingen extrem situation och kris om man kan förutse det, därmed är det SJ's ansvar att reda ut det!

    Den senaste veckans snöproblem är ju bara den sista lilla droppen (eller snarare snöflingan) som fick tågen att stanna helt, men problemen har ju varit hela vintern utan att man sett några påtagliga upprampningar av insatser från SJ.

    SvaraRadera
  15. Två saker i det du skriver är fel enligt mig. Värnpliktiga ska skydda vårt land, att de används i såna här krislägen är inte fel. De får ersättning oavsett de gräver skyttevärn eller snö. Ingår i värnplikten att göra saker som inte är särskilt betalda.
    Banverket, inte SJ, bär ansvaret för järnvägsrälsen. Enlgit min begränsade meteologiska kunskap så ligger snö på rälsen när den fallit ned. Enligt min likaledes begränsade tekniska kunskap så har tågen frusit underifrån pga temperaturväxlingar och isbildningar. Problemen är även befintliga i vårt grannland Finland. Noterar att bloggmästaren är ingenjör, hoppas vår skattesubevtionerade utbildning kan leda till att någon ingenjör kan lösa problemen med frysta tåg och växlar samt snöfyllda spår.

    SvaraRadera
  16. Anonym 21.47, jag ger dig rätt i att det är Banverket och inte SJ som bär ansvaret för rälsen, det var slarvigt av mig.

    Men jag hävdar ändå med emfas att med tanke på hur våran vinter har sett ut hittills med de trafikproblem som har varit, så kan det knappast ha kommit som någon överraskning att man inte hann med jobbet, och borde därför ha tagit höjd för det. Det finns ju till exempel gott om arbetslösa ungdomar som Cornucopia? visar, att anställa som snöröjare, utan att för den skull behöva rycka våra sista värnpliktiga från deras förmodat viktiga utbildning.

    SvaraRadera
  17. Personligen tycker jag att dom plocka upp luren och ringa några bemanningsföretag, fast då får dom pröjsa för det...

    SvaraRadera
  18. Situationen visar om inte annat på ett ytterst sårbart samhälle, och en befolkning som tar för givet att allt ska funka. Att malajjerna ska skotta istället för att ge arbetslösa en möjlighet kan jag nog också tycka är lite galet...

    SvaraRadera
  19. Jamen!!!!! Värnpliktiga sätts in därför att de har en samhällsfunktion. Och problemen är precis lika stor i Norge och Finland. Det tyder ju på att vädret är ovanligt annorlunda. Det beror på TEMPERATURVÄXLINGARNA! Och inte på att det är vinter som vi som sagt har varje år. Sedan sätts värnpliktiga in därför att det går snabbare - försök att sätta in arbetslösa lika snabbt, det skulle kräva orimliga resurser (att jämföra med startklara värnpliktiga). Denna diskussion är ett tecken på västvärldens moraliska förfall snarare. I alla fall Sveriges!

    SvaraRadera
  20. Här borta i Rinkeby finns det massor av lediga människor so menligt uppgift inte vill annat än bidra. De har redan försörjningen ordnad så de skulle kunna fixa detta lätt. I hela landet finns det 100000-tals.

    SvaraRadera
  21. Mycket skrivningar om "värnpliktiga". Ingen som har uppfattat att begreppet inte längre existerar? Vi har numera, enligt riksdagsbeslut, ett yrkesförsvar i Sverige. Problemet är därmed bara teoretiskt, baserat på förlegad kunskap. Kanske dags att hänga med i försvarsfrågorna också???

    SvaraRadera
  22. Citat från artikel i svd:

    – Vi har över 700 värnpliktiga under utbildning just nu, och viljan hos dem att hjälpa till är det inget fel på, säger Kristina Swaan, informationschef på Amf 1.

    SvaraRadera
  23. Citatet avsåg alltså att illustrera det faktum att det ännu så länge finns värnpliktiga.

    Artikeln i sig är ju också ganska intressant, då den visar att det inte gått att sysselsätta mer än 50 av dessa, trots det förmodat kritiska läget...

    SvaraRadera
  24. Varför inte kalla in alla arbetslösa ungdomar (och även andra) som går på olika former av bidrag. Nytta för samhället och nytta i forma av motion, frisk luft och själslig tillfredsställelse för den enskilde.

    Själv tog jag med mig 15-årige sonen igår eftermiddag/kväll och skottade taket på två grannhus. 2 x 250 kvm med 40-50 cm snölager. Det kändes bra för mig och förhoppningsvis för de gamla grannarna.

    /Jonas

    SvaraRadera
  25. Det verkar som man gjort som man brukar; stoppa huvudt i sanden och hoppas på att problemet skall frsvinna av sig självt. Det var visst 110 cm snö i Hallsberg som skulle skottas bort. Den kom inte dit i senaste snöfallet. Men man har väl låtit bli att göra något (det blir ju "billigast" så) tills problemet blir oöverstigligt. Samma sak med tak som rasar in. Hade de skottats efterhand det snöat hade det senaste snöfallet inte blivit ett problem.

    Och man undrar ju om de värnpliktiga inte har nån utbildningsplan att följa? Skall de "jobba övertid" för att hinna med extraknäck som diverse myndigheter kommer dragande med?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...