måndag 15 februari 2010

Grålledoktor och AT-läkare

I fredags efter jobbet styrde jag kosan mot Värmland och Munkfors istället för hemåt. Nu var det dags för Grålle-kursen där. Eftersom Svenska Rallyt pågår i skogarna där samtidigt så fanns inga hotellrum att finna, men en vänlig granne till en av arrangörerna hyste in mig. Det var en mycket trevlig dam som också visade sig vara Bilkårist, vi hade mycket att prata om.

På lördagen innan kursen började tog hon mig på en rundtur i Munkfors och berättade om samhällets och brukets historia. Kul! Sådant uppskattar jag!

Grållekursen hölls i någons privata garage (modell större, tre portar) och fylldes med traktorer och entusiaster. Alla var väl inte egentligen intresserade av att renovera något till sin Grålle, utan kom för samvarons skull, synd att vi inte har mer träffar av det slaget nere i mina hemtrakter.
Jag hade med mig min fördelardosa inklusive axeln som driver den och min mycket smutsiga förgasare. Det var nästan så att jag skämdes, för alla andra hade tvättat av sina...

Grålledoktorn Ingvar stod för kunskapen vid förgasar-stationen. Han hjälpte till att anpassa spjäll-axeln och dess lager så att man fick bästa funktion med minsta jobb.
I mitten syns nyblivne Grålledoktorn Jan som gick under namnet "AT-läkaren" pga sin nya roll.

Efter 5 timmar hade jag hunnit renovera förgasaren, fördelaren och dessutom fått en genomgång av hur man ställer in tändningen, tomgången mm, samt hur jag ska laga mitt block som ju är sprucket och dessutom gått igenom hur hydrauliken fungerar. Samt fikat och käkat lunch. Det var effektiva timmar!
Värmland visade sin allra bästa sida på vägen hem, allt medan Lars Winnerbäck och jag sjöng på högsta volym.

2 kommentarer:

  1. Man skulle inte kunna få ett par lämpliga länkar? Att lära sig om dessa arbetshästar som är så vanliga i Sverige tror jag skulle interssera många.

    SvaraRadera
  2. Sådär, nu har det kommit ut lite länkar. Det är något jag har tänkt att göra ett tag, men som inte blivit av. Tack för den nödvändiga sparken där bak! (Jag kommer att bygga ut länkarkivet framöver, men inte under arbetstid...)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...