onsdag 8 juni 2011

Ännu en gård som inte blev

Nu har det passerat ännu en gård som inte blev. Det var första gången som hela familjen tyckt att den gården kändes rätt.Till skillnad mot många renoveringsobjekt vi har tittat på så var det här färdigrenoverat och dessutom gjort på ett sätt som passade oss. Modern vedpanna i källaren och ett hönshus som bara väntade på innevånare... Vi skulle inte behöva göra någonting med gården innan vi kunde flytta in. Men även här blev det ett rationaliseringsförvärv där en grannmarkägare bjöd över oss. De fick 19 hektar varav 14 skog (ca 2000 skogskubik), 1 väg och resten bete för 2350 000. Detta i absoluta glesbygden mellan Gamleby och Horn.
Från köksfönstret ut över trädgårdslandet (utan ogräs och sniglar!).

Det känns att marknaden viker nu. En fastighet som vi tittade på förra hösten är fortfarande inte såld. Mäklaren ringer oss och undrar om vi är intresserade av att lägga ett bud. Men det var några minus för många för det priset fortfarande. Dessutom fanns det minst en till intressent så det är väl inte så troligt att priset skulle stanna där. Nu ligger det i alla fall på 2100 000 för 27 hektar varav hälften skog (ca 1500 skogskubik) och hälften inägomark. Det stora problemet där var ett hus med renoverings och moderniseringsbehov som dessutom ligger för låglänt för att man ska känna sig framtidssäker. Jag förstår ärligt inte varför de valde att bygga gårdscentrum där de gjorde och inte i betesmarken mellan skog och åker istället. En viss skillnad i pris som synes, men för att få det beboligt går det åt minst en halv miljon till.

Bäst är om vi kan ha is i magen och vänta ett par år, men det är svårt att inte leta och hoppas!

8 kommentarer:

  1. Bara att bita ihop. Det tog oss tre år att hitta det vi sökte (och få det också).

    SvaraRadera
  2. Ja, jag är inte den som lägger mig ner och ger upp, men det är ju inte så att vi har börjat leta precis nu... Men men, hur det nu är så kommer det alltid nya gårdar till salu.

    SvaraRadera
  3. Håll ut, leta på...du/ni kommer hitta det ni vill ha.

    SvaraRadera
  4. Vänta ut gårdsbubblan, den som Lars tjatat om. 2100 000 kanske betyder 1450 000 om bara nåt år.

    Det är lätt att ryckas med i viljan att äga, men just då ska man bromsa sig själv och tänka efter. Det kanske känns omöjligt just nu, men det är mycket möjligt att du i framtiden drar en stor lättnadens suck över att ni inte gav in för erat ha-begär.

    Jag köpte en villa utan att använda huvudet, men det slutade med en liten vinst efter mycket ångest och självrannsakan. En nyttig läxa men jag undrar vad jag tänkte med då, jag tror det var påverkan av omgivningen.

    Man ska inte äga mer än man kan köra i en V70 är min nya filosofi. Jag är inte där än, det krävs ännu en statoil pickup. Men som hyresgäst/inneboende slipper jag möbler och inventarier. Lättflyttad och fri!

    Har man en gård lär man behöva en 24 meters för att flytta ;)

    SvaraRadera
  5. Grannen köpte fastigheten förr att flytta dit när han nu ska trappa ned,samtidigt som generationsskifte görs på huvudfastigheten då sonen antagligen flyttar hem.
    Skulle tro att köparen är ganska prisokänslig i det läget.
    Annars missade du många bra grannar och så mitt ute i läbbiga skogen ligger fastigheten inte ///

    SvaraRadera
  6. Anonym 12:47
    Nu blev jag allt nyfiken på vem du är! Är du månne en granne själv?

    SvaraRadera
  7. Yes.Bor i närheten.

    SvaraRadera
  8. Kan du vänta ut toppar/dalar i konjunkturen är det naturligtvis det bästa. Kalkylerna ska gå ihop sig innan man slår till, många glömmer (hästgårdsägare?) att det även är en mindre verksamhet de köper, inte bara ett boende och en livsstil. Sedan hjälper det om du planerar att sitta på gården för en lång framtid, gårdar ska ju helst ägas med tanke på flera generationer efter.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...