tisdag 12 januari 2010

Fröbeställning

Nu har jag lagt årets beställning på frö hos Runåbergs fröer. I år har jag beställt frö till kryddväxter också, till skillnad från förra året.

Här är beställningslistan:

ArtNrArtikel
8925Super Aquadulce (bondböna)
8060Maxi (brytböna)
3045Double standard (sockermajs, flerfärgad)
3875Golden Hubbard (vintersquash)
3880Kroshka (vintersquash)
3510Yellow straightneck (sommarsquash)
5265Baltisk röd (grönkål)
6595Golden Beet (gul rödbeta)
6565Bolivar (rödbeta)
3090Painted Mountain (mjölmajs)
2720Mammuth (dill)
6990Nyzeeländsk spenat (spenatsmakande buske)
5375Granaat (salladskål)
2835Extra mosskrusig (persilja)
6865Bloomsdale Long Standing (spenat)
4750Large leaved d´orlanda (vintersallad)
K170Grekisk basilika
K305Gurkört
K425Lavendel
K485Grekisk oregano
K515Rosmarin
K600Backtimjan
550Uniflorus giganteus (solros)

Frön kvar sedan förra året är, antingen osådda i påse eller som egenproducerat frö:

ArtNrArtikel
8950Hangdown (bondböna) - blev ersatt med Imperial Green Longpod
8515Eva (störböna)
9270Engelsk sabel (sockerärt)
9130Karina (märgärt)
3090Painted Mountain (majs)
7335Outdoor girl (tomat)
5510Golden acre (vitkål)
6025Sturon (gul lök)
5675Östgöta II (kålrot)
2115Early Nantes (tidig morot)
2220Autumn king (höstmorot, utgående)***

fick istället London torg

Just för ögonblicket hittar jag dock inte mina fröpåsar sedan förra året så det kanske blir en efterbeställning med liknande innehåll som ovan.

Så snart snön och ev tjäle har försvunnit måste jag börja konverteringen från ovårdad gräsyta till trädgårdsland. Jag har tänkt ha permanenta gräsbevuxna gångar mellan sex större odlingsrutor, ca 4,5 * 3 vilka sedan kommer att eventuellt delas på länden av en gräsbevuxen gång för att få upphöjda bäddar som är 4,5 * 1,2. Det blir väl lite anpassning till verkligheten av siffrorna senare, gångarna ska passa gräsklipparen osv. Potatisodlingen kommer att ske på samma åker som förra året, däremot inte på samma yta. Där blir det nog jordärtskockor.

8 kommentarer:

  1. Har dom bra fröer? (Inte för att jag är så insatt. Men såg ju Collapse för ett tag sen och han slog ett slag för 'riktiga' frön och varnade för 'Franken food'). Tror han menade fröer som i sin tur ger nya fröer.

    SvaraRadera
  2. Runåbergs fröer har definitivt bra fröer. De har nästan inga F1-hybrider, vilket nog är det som avses med "Franken food" eftersom de inte ger något användbart utsäde. Men det finns även andra fröfirmor som kör med liknande koncept, för de ekologiskt medvetna, exv Impecta och Lindbloms frö.

    Utav mina beställda fröer är det inga F1-hybrider just av det skälet att jag vill kunna producera utsäde själv. Stor del av förra årets skörd kommer att bli utsäde i mina utökade odlingar i år.

    SvaraRadera
  3. Det är en gedigen lista du har, flera av sorterna står på min shoppinglista med! Pratade med hyresvärden idag om att få odla upp en 50-100 kvm utanför torpet! Han erbjöd mig 30 hektar men jag avböjde snällt eftersom det kan ta sin lilla tid att gå igenom med grep och spade=)

    SvaraRadera
  4. Golden Hubbard åt jag just i förrgår. Väldigt bra sort som jag definitivt kan rekommendera.
    Double Standard blev också bra sockermajs.

    SvaraRadera
  5. flute: Se där, då hade jag tur i urvalet då! Mängden sorter är ju så stor så det blir ju ganksa mycket chansning av det hela.

    SvaraRadera
  6. Hej, börjar få en liknande lista själv, funderar också på painted mountain Majs, men är den en renodlad mjölsort eller är den ok att äta som den är?
    Vad var det för bondböna du hade som blev så hög? (vill själv gärna ha en hög sort, då jag har ett bra skärmstaket som behöver kläs in)

    SvaraRadera
  7. Det var "Imperial Green Longpod" som jag köpte förra året, fick den som ersättning för en annan som jag hade beställt. De verkar inte sälja den i år, men jag sparade utsäde så jag kan dela med mig om du är intresserad.
    Painted Mountain lär vara ok att äta på flera sätt, men jag provade aldrig då jag var mest intresserad att pröva att göra eget utsäde.

    SvaraRadera
  8. Ok, tack,jag återkommer gärna om bondbönorna om jag inte hittar.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...