söndag 18 juli 2010

Projekt Grållen

Äntligen fick vi så mycket tid över att det var läge att börja med Grållen. Första steget var att smeta på kemisk metall på sprickan i blocket. Sambon fick äntligen användning för sin lilla handhållna fräs för att göra ett litet spår först. Sedan var jag framme med mitt klet och kladdade. Ett mästerverk, eller hur?



När vi fyllde på vatten så märkte vi dessvärre att även en annan detalj var sprucken, där vattnet går från motorn och tillbaka till kylaren. Det styrker mig ytterligare i min åsikt att motorn var sprucken redan när vi köpte traktorn. Den säljaren köper jag aldrig något av.



Vi satte dock tillbaka generatorn, förgasaren och fördelaren för den sista spruckna detaljen når man ändå, vare sig det blir en lagning med kemisk metall eller om vi hittar en utbytesdel.

Sedan försökte vi oss på att starta den men se det gick inte alls! Motorn snurrade på med god fart då batteriet var nyladdat, men det tände aldrig till, åtminstone inte i motorn. Men när man hade kört på startmotorn så blev det en rejäl baksmäll i skorstenen! Kontroll visade att åtminstone ett av tändstiften gav ordentlig gnista, så det känns som om felet ligger i inställningen av fördelaren. Hur vet man vilket håll man ska vrida åt? Och hur vet man om det är ett halvt varv fel?

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Ta av ventilkåpan, dra runt motorn tills ettans cylinders ventiler båda är stängda. I detta läge ska rotorn i fördelaren peka mot den tändkabelsutgång som går just till denna cylinders tändstift. Står fördelaren ett halvt varv fel så pekar den på denna tändkabel när en av cylinderns ventiler är helt öppen.
    Lycka till!

    Jörsötorpar´n

    SvaraRadera
  2. Tack för förslaget, jag var dessvärre redan medveten om det alternativet men hoppades att det skulle finnas något enklare då det ligger en bränsletank ovanpå motorn på gamla Grållar.

    SvaraRadera
  3. OK, det finns kanske en annan möjlighet. Ta ut stiften, stick in en böjd koppar- eller mässingstråd (ej hårdare!) i 2:ans och 3:ans cylindrar och ställ vevaxeln så att dessa kolvar är i topp. Håll sedan ett finger för ettans och fyrans tändstiftshål och be någon dra runt motorn ett halvt varv, så att ettan och fyran står i topp. Då bör du kunna känna vilken cylinder som komprimerar och vilken som blåser ut genom en öppen avgasventil. Kolla sedan vilken tändkabel som rotorn pekar på.

    Om inte motorn har varit nedplockad av en klåpare innan du köpte den bör inte fördelaren sitta fel. Grovinställning av tändningen görs väl via märkningar på svänghjkulet även på Grållen.
    Jag antar att du har färsk bensin och friska tändkablar?

    Lycka till!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...