torsdag 8 juli 2010

Gengasträff

Jag köpte ju för något år sedan ett gengasaggregat för att kunna konvertera lämpligt bensindrivet fordon till veddrift i händelse av akut drivmedelskris. Men som med så många andra projekt blir de gärna påbörjade långt innan de blir avslutade.

I lördags, den 3 juli, kom vi i alla ett stort steg närmare målet, detta genom att vi besökte Sveriges vad jag vet enda gengasträff. Den gick av stapeln i Grånäs strax söder om Dala-Järna, inte nästgårds precis. Men Sverige är vackert om sommaren.

Gengasaggregat finns i lite olika modeller, först indelade i ved- eller kolaggregat. Alla bilar som kom körandes var vedeldade. En veteranbil hade ett kolaggregat, men det är ju inte riktigt konkurrenskraftigt vad det gäller drivmedelspriset. Vedaggregaten hade också en stor spridning i utförande, från skinande rostfritt till aggregat gjorda av skrot. Särskilt imponerande var en Volvo där det var en uttalad ambition att bygga av billiga material och skrot. Som synes är själva grytan gjort av ett oljefat som yttermantel, en gammal varmvattenberedare i det inre lagret, ett gammalt soptunnelock med tillhörande beslag överst, låst med en bladfjäder från en Duett. Askfällorna under cyklonrenarna var av ammunitionslådor, luckan längst ner på grytan av en matkantin från försvaret. Jag blev grymt imponerad!


Dessutom visade det sig vara en hybridbil som gick att köra på bensin också. Behöver jag säga att de blev lagom ställda när bilen skulle registreringsbesiktas? Ägaren arbetade som lastbilsmekaniker, så han har väl både kunskaperna och redskapen. Han hade rekordtid på start av bil från kallt aggregat till motor startad på 45 sekunder. Inte illa!
I andra änden av skalan fanns denna skåpbil med ett jättelikt aggregat i rostfritt, minutiöst uppmärkt med små lappar som sade både det ena och det andra. Han hade 35 mils räckvidd på en påfyllning. Men så var det nog en helt annan budget.

6 kommentarer:

  1. Det skall finnas en träpellets bil också, någon som har sett den?

    SvaraRadera
  2. cruossgnitai9 juli 2010 20:12

    >Alla bilar som kom körandes var vedeldade

    Just nu är det ju lättare att få tag på billig ved än billig träkol. Under kristider, t ex under 2:a världskriget när ditt aggregat tillverkades (eller efter peak oil?), är träkol billigt och lätt att få tag på. Kol av bok lär vara det bästa enligt min källa som är över 80 och dotter till Axel Svedlund, mannen som ritade ditt aggregat.

    SvaraRadera
  3. Varför skulle träkol bli billigare efter Peak Oil?

    Att bok-kål skulle vara bättre än björk ifrågasätter jag inte, bok är ju tungt som bly, i alla fall när man ska lyfta det med en skotare...

    SvaraRadera
  4. cruossgnitai18 juli 2010 21:36

    >Varför skulle träkol bli billigare efter Peak Oil?

    Det vet jag inte :) Det var därför jag skrev ett frågetecken efter peak oil.

    Under 2:a världskriget var iallafall träkol lätt att få tag på och var att föredra framför ved eftersom det var enklare att rena gasen.

    Grålle: Kolla om du kan hitta någon som kan svetsa blocket. Gjutjärn är lätt att svetsa för ett proffs och inte särskilt dyrt.

    SvaraRadera
  5. Jo, jag har förstått det där med att det behövdes mindre rening av gasen för kol-aggregat, just därför faller idén att bygga om vårt aggregat till ved. Det får vara som det är, så får vi se om det blir kvar i ladan i väntan på "bättre" tider eller om det är någon som vill köpa det.

    Vad beträffande att svetsa motorblocket på Grållen, så tycker jag att det låter omständigt med att värma upp blocket innan svetsning, förutom att man naturligtvis måste plocka ner hela motorn för att friställa blocket. När du säger billigt, har du någon siffra på det? Om det funkar med kemisk metall så är jag nöjd med det, annars var det värt ett försök.

    SvaraRadera
  6. Kul med uppfinningsrikedom, tråkigt att folk måste förstöra fina veteranbilar (ok, visserligen bara europeiska bilar men i allafall).

    Själv drömmer jag om någon anläggning med vilken man kan tillverka syntetisk bensin av trä, potatis el dyl. Häftigast vore om den gick att skala ned till en produktionstakt om ca 100 l/mån.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...