tisdag 14 juli 2009

Rester efter sniglarnas kalas

Igår när jag var ute på min snigelrunda så kunde jag konstatera att de har hittat en ny favoritmat, vitkål! På två plantor plockade jag ett tio-tal slemmiga spanska skogssniglar, som jag dekapiterade (dvs högg i två bitar med min spade) på en bräda. Som synes har de kalasat ostört emedan jag inte har varit hemma utan varit i Göteborg och gjort kafkaliknande upptäckter av den svenska sjukvården sedan min mamma ramlat och brutit axeln när hon var på besök hos mig.

Till nästa år måste jag komma på något bättre sätt att skydda känsliga grödor. Potatisen verkar vara populär, men den är inte särskilt känslig. Det är ju värre med bladgrönsaker som man själv vill äta, som vitkål alltså. De två andra landen jag har, varav de ena med ärtor och bondbönor och det andra med massor av lök, lite morötter, dill och jordärtskockor verkar klara sig bra. De kan inte vara så populära. Jag ser inte mycket sniglar där, och framför allt verkar de inte göra någon skada att tala om.

I övrigt växer det som bara den just nu. Vi har fått rikligt med regn de senaste veckorna, och det var inte direkt torrt innan dess. I den så kallade varmbänken odlar jag broccoli, vitkål och majs. De har ett tunt lager på ca 10 cm kompostjord ovanpå en halvmeter med obrunnen stallgödsel bestående av mestadels urinindränkt spån. Detta visade sig vara för kolrikt och troligen för lufttät för att skapa ordenligt värme, men jag antar att det ger bra gödsel för växterna.
Majskolvarna har börjat anas i sina höljen av blad. Jag försöker hjälpa till lite med pollineringen för de plantor som växer ytterst genom att skaka hanblommor över dem vid tjänligt väder. Ska bli spännande att se hur det har fungerat.

Bondbönorna jag fick (jag hade beställt en annan sort) visade sig vara högvuxna. De har lite svårt att hålla sig upprätta när det regnat kraftigt och blåst. Till nästa år ska jag försöka få tag på en mer lågvuxen sort också. Korsar de sig med varandra om man ska odla eget frö? Eller kan man odla varannan hög och varannan låg för att få stadga?

2 kommentarer:

  1. Bondbönor korsar sig tyvärr ofta.
    Enligt min erfarenhet behöver bondbönor oftast visst stöd, men inte så mycket. Det räcker att sätta upp två pinnar i varje ände av raden och sedan spänna upp snören på båda sidor om plantorna så de inte välter. Ungefär som vissa gör med trädgårdshallon. Hoppas du förstår hur jag menar!

    SvaraRadera
  2. Ja, det räcker inte för de här i alla fall! Stöttar man dem på ena sidan, så ramlar de åt andra... Jag har tänkt att man kan sätta upp horisontellt armeringsnät som de får växa igenom, men som de växer får man nog ha två! De högsta plantorna är över 1,50 meter, och som mest har jag räknat till 29 växande bönor (alltså befruktade blommor) på en stängel! Hmm, jag får prova en annan sort på mitt andra trädgårdsland (det som ligger sex mil bort) nästa år.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...