torsdag 17 juli 2014

Äntligen!

Sedan mina ilskna bin anföll mina grannar har jag gjort vad jag kunnat för att hitta drottningen.  Trots att jag delade detta samhälle i april är det mycket bi-rikt och jag har inte kunnat hitta henne.

För att göra det lättare att hitta henne ställde jag yngelrummet åt sidan och hoppades att dragbina skulle flyga tillbaka till den ursprungliga platsen och därmed göra drottningen lättare att hitta. Tyvärr verkade de inte ha läst instruktionerna och dolda fortfarande drottningen i sina massor. Dock var ena lådan helt utan ägg och larver och fylld med en massa nektar så den satte jag tillbaka på de andra skattlådorna.  Kvar var en låda yngelrum som jag delade på två lådor och fyllde ut med tomma ramar.

Idag när jag gick igenom samhällena var den ena halvan av yngelrummett tämligen birikt och hade några nödceller uppdragna. Den andra halvan var det inte mycket  och där hittade jag henne! Drottningen!

Planen är att skaffa några nya drottningar med bättre lynne få flytta in, antingen som drottningceller eller färdiga köpte drottningar. Jag vet inte riktigt var jag skulle kunna få tag i parade buckfast-drottningar, så det lutar nog åt drottningceller från grannen.

Tips på var jag kan köpa buckfast-drottningar mottages med tacksamhet!

Som ytterligare lök på laxen gick jag igenom den nyligen infångade svärmen. De var nästan lika aggressiva de. Kakfasthet vet de inte vad det är! Där var massor med täckt yngel men också en fin drottning med  en halvstor larv i, mitt på en ram. Jag tänkte att det är dags för stilla byte. Ett par ramar  bort hittade jag även drottningen. Även denna skulle jag vilja ersätta, men törs inte riktigt ta livet av henne utan att ha ersättningen på gång. Måste hålla koll på den där drottningcellen också, om jag nu får tag i ny drottning på något sätt.

Finns det någon risk för svärm så här sent på säsongen? 

2 kommentarer:

  1. Mina bin har aldrig svärmat... men om de ändå har gjort det har det varit tidigare på året. Men jag är nog inget föredöme vad gäller skötsel, men honung blir det.

    SvaraRadera
  2. Det har inte mina heller , det är någon annans bin som har svärmat.

    Idag ska de dock få en ny drottning, håll tummarna!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...