fredag 3 augusti 2012

Elbilsbranchen måste skyhöga subventioner för att sälja!

SvD har läst en studie från Roland Berger som har undersökt elbilsmarknaden runt om i världen. Enligt denna studie krävt det subventioner på inköpspriset på ca 100 000 kr per bil och utöver detta extra förmåner i form av gratis parkering, gratis laddning och inga trängselavgifter för att elbilarna ska slå i någon större omfattning.  Och då pratar vi ändå vara om en andel av någon procent av de nysålda bilarna.

I Sverige har till exempel endast 16 privatpersoner  fått ta del av regeringens supermiljöbilspremie sedan den infördes för ett halvår sedan. Av årets totala bilförsäljning har ca 1 promille varit supermiljöbilar.

Är det då rimligt att man ger så stora subventioner till att ytterligare hålla liv i det absurda fenomenet personbil trots alla de nackdelar den medför? Regeringens mål är 5000 supermiljöbilar i Sverige till 2014, med dagens subvention är det 200 miljoner. Om det nu istället krävs 100 000 i subvention för att uppnå målet så blir det istället 500 miljoner kronor. För ynka 5000 bilar! Är det inte rimligare att försöka stimulera folk till att använda bilen mindre?

Här är några förslag av positiv art (morot):
  • Högre avdrag för resor med kollektivtrafik
  • Avdrag för användning av cykel till arbetet
  • Fördelaktiga avdrag för samåkning
  • Om man absolut vill ha eldrivet, varför inte gynna el-assisterade cyklar
Här är några förslag av negativ art (piska):
  • Mindre avdrag för resor med bil
  • Högre krav vid avdrag för bil, t.ex. större tidsvinst, längre till kollektivtrafik
Minskad biltrafik innebär vinst på många plan, för samhället genom mindre kostnader för att bygga ut vägar och mindre underhåll, längre kostnader för olyckor och annan ohälsa från vägtrafiken. För individen skulle det framför allt vara en vinst för hälsan och plånboken om man övergick till att cykla, men över huvud taget är bilen en dålig affär även vad det gäller restid om man väl börjar räkna på det.

12 kommentarer:

  1. Två förslag till, sambeskattning av par och förmånligare skatteregler för sidoinkomster. Det skulle gynna de som bor på landsbygden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår inte hur dessa förslag skulle motverka bilismen? Vad som är bra för landsbygden får nog bli ett annat inlägg.

      Radera
  2. Intressanta förslag - speciellt när de kommer från någon i glesbygd (någotsånär). Hade en stockholmare kommit med samma förslag skulle man få hela "Vi måste ha billiga bilar för vi bor långt i ut obygden"-maffian efter sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att vara götalandsmått mätt så bor jag väldigt mycket i glesbygd, ca 8 mil från städer i 100 000+ storlek (Linköping och Norrköping) och ca 3 mil från Västervik, 1,5 mil till närmsta affär.

      Jag anser dock att det är nödvändigt att sluta gynna bilen, framför allt för att sluta utarma landsbygden!

      Radera
  3. Nja med tanke på vilka galna och onödiga saker som skattepengar går till så tycker jag att 500 miljoner till elbilar är bland det vettigare på senare tid.
    500 miljoner är väl vad våra myndigheter bränner på en månad i "intern representation".

    / Lowrisk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig att det finns sämre saker som pengar läggs på, men jag föredrar att de läggs på bättre!

      Radera
  4. Satsningen på etanol som "miljöbränsle" har gjort att bilkörningen ökat eftersom bilkörning har klassats som miljövänlig. Detta trots att etanolen konkurrerar med mat och att de enorma monokulturella sockerrörsodlingarna förstör den biologiska mångfalden, konsumerar enorma mängder vatten och driver undan lokalbefolkningen.

    http://www.lantbruk.com/lantbruk/mer-etanol-minskar-inte-oljeberoendet

    http://www.survivalinternational.org/news/7329

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ickefossila bränslen har gett bilförare en möjlighet till "avlatsbrev", precis som de sk klimatkompenseringarna gör. Vi behöver inte avlatsbrev, vi behöver sluta med detta fantastiska slöseri!

      Radera
  5. Christoffer Carlborg17 augusti 2012 22:45

    Vi borde absolut för allas vår framtids skull sträva mot att strukturera om samhället så att det blir mindre beroende av personbilsanvändande, men jag har svårt att tro att några små morötter och piskor skulle få speciellt många att avstå från den upplevda frihet och bekvämlighet personbilen innebär. Pessimisten (realisten?) i mig säger att det kommer krävas ransonering av drivmedel innan bilismen minskar i absoluta tal.

    SvaraRadera
  6. Ja, de morötter och piskor jag tog upp ovan kommer inte att ha så särskilt mycket inverkan för sig själva, det är vi överens om. Men framför allt därför att alla instanser i samhället signalerar att bilismen är viktig och eftersträvansvärd. Bilismen favoriseras och premieras av statsmakterna, förmodligen för att politikerna inte vågar såga av den gren de sitter på.

    För övrigt är jag säker på att stigande priser och ransonering så småningom ändå kommer att tvinga oss till mindre bilanvändande. De som då frivilligt har inrättat sitt liv för att inte vara beroende av bilen har då ett försprång...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...