söndag 5 april 2009

Jisses, tiden går!

Värmen i varmbänken ebbade tyvärr ut. Nu håller den samma temperatur som på utsidan, möjligtvis lite högre pga det lilla "växthuset" av byggplast jag byggt över. Förmodligen är det för lite kväve i förhållande till kolet i sågspånet. Jag har provat att vattna med varmt vatten men det vill sig inte ändå. Kvävet som fanns i sågspånet tog väl slut på en vecka där efter att jag lagt bädden på plats. Mänsklig tillförsel har hjälpt föga. Nästa år måste jag se till att få tag på halmblandad stallgödsel.
Nu pågår frösådden nere i pannrummet. I jorden just nu är majs (Painted Mountain), vitkål, broccoli, lök (både gul och röd), tomat och störskärböna. Det var nog lite i tidigaste laget för de sistnämda, men å andra sidan så grodde bara fyra av 20 frön, de övriga visade sig bestå av en klistrig gegga när jag undersökte närmare... Nu blir istället utmaningen att hålla dem fina ända till de klarar av utplantering.
Det är svårt att ge sig till tåls när man känner hur det bränner under fötterna. Jag känner att jag måste lära mig NU! Det är ju så fruktansvärt långa iterationscykler i odlingen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...