torsdag 6 augusti 2015

Fårklippning

Att välja tid för fårklippning på våren har alltid varit ett litet dilemma för mig. Det vanligaste valet bland mer professionella fårägare är att klippa 4-6 veckor före lamning, men i mitt fall skulle det handla om att klippa i andra delen av februari. Det känns inte alls bra då det är den kallaste perioden på året och mina får verkar påverkas av kylan. När de är nyklippta huttrar de som bara den!

Om de inte blir klippta före lamningen så måste det istället ske efter vilket är vad jag har praktiserat hittills. I år hörde jag ryktesvägen att min fårklippare var skadad och därför klippte jag dem själv. Jag har ännu inte blivit sams med klippmaskiner utan klipper dem för hand med gammaldags fårsax.

Nytt för i år var en enkel klippstol. Bäst hade det naturligtvis varit med en sådan där man hissar upp fåret, men det var över min förmåga att konstruera för i år. Den här gör iallafall jobbet betydligt lättare. Tackan står stilla och det räcker med att jag står på knä för att jag ska kunna klippa under magen.



Här är min äldsta tacka på klippning, 10 år gamla Trollet. Efter klippningen blev det en helt annan tacka!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...