måndag 30 november 2015

Bra ensilage

Tidigare år har jag bara köpt in foder och då främst ensilage. Ibland har det varit svårt att få tag på, haft en ogynnsam sammansättning av växter eller varit för grovt. Då har fåren inte fått i sig tillräckligt med protein från grovfodret och man måste komplettera med kraftfoder för att inte lammen ska födas små och undernärda. Förra året fick vi dessutom en stor sats med mögliga balar. Fåglar hade pickat hål på dem och släppt in syre och vatten. Inte nog med att det är obrukbart som foder, det är nära ett ton som ligger ivägen.

Därför så satsade jag ju på att skörda eget foder i år. Flera ifrågasatte mitt val iom att det dels är små flikiga åkrar, dels att jag ville skörda så tidigt.

Nu blev det som jag ville i alla fall. Gräset slogs ju när det fortfarande var en vecka kvar av maj. Sedan kom det en maskinstation och balade och plastade det. Jag tog en andraskörd den 22 juli. Någon tredjeskörd blev det aldrig utan jag släppte fåren på återväxten.


Nyss insläppta på återväxten. Här ett
avsnitt som inte slagits pga mjuk mark

Nu har jag provat både första och andraskörden och jag är väldigt nöjd med mitt beslut. Det blir mycket mindre rator och därmed räcker balarna längre. Istället för en vecka så räcker de två, nu när vädret är tillräckligt kallt för att de inte ska ta värme. Förstaskörden var ännu bättre än andraskörden. Så de 14 balar som jag fick i hop borde räcka hela vintern utan problem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...