måndag 2 juni 2014

Det går fort!

Trots en bitvis kall vår så är det nu redan dags för första vallskörd häri kring. Vi gör det samma och slår vår lilla åker med slåtterbalken. Eftersom hömaskiner saknas så hässjar vi och tar löshö.  Som grundfoder kör vi ju med ensilage men det är alltid bra med en reserv om man blir stående med dåliga balar eller otjänligt väder.


På den lilla vallen utmed bäcken har gräset redan gått i blom trots att det bara är månadsskifte mellan maj och juni . Det står som ett moln av pollen kring gräset när slåtterbalken går fram. Jag håller mig en bit upp i lovart då jag passande nog är allergisk mot gräspollen,  min enda allergi. Att hässja det efter en stunds torkning går dock oväntat bra. Lägger på ett lager i taget för att låta solen komma åt.


Det blev ett ofrivilligt avbrott i slåttern på grund av att trästaken som driver knivarna gick av. Det är med avsikt som det är en trästake,  det ska vara en svag länk som kan gå sönder om man får in något hårt mellan knivarna, men i det här fallet tror jag mer på ålder. Praktiskt när man kan tillverka en reservdel hemma i snickarbon! 







1 kommentar:

  1. Du är modern och tar tidig vallskörd med högt näringsinnehåll i stället för sen med stor mängd.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...