måndag 30 juli 2012

Auktion på gården

Idag är det min första dag på jobbet efter semestern och premiär att åka från min nya hemort. Det rätt socken, men fel gård ännu så länge, vi flyttar inte in på vår gård förrän tidigast i oktober. Så nu sitter jag på tåget med det klingande namnet "Kustpilen" på min resa till Linköping. Det är dåligt med mobilt bredband utmed resan så jag skriver det här i en texteditor för att kistra in senare.

I lördags hade säljaren auktion på vår gård och sålde av de saker hon inte får med sig till lägenheten som hon ska flytta till.

Ur gårdssynpunkt var det inte så mycket som var intressant, det var mest sådant som man har inne, dukar, lakan, prydnadssaker mm samt diverse gamla hästsaker, plogar, trillor mm. Jag hade några saker på önskelistan och jag fick dem alla, och dessutom till mycket bra pris. Mitt bästa fynd var konserveringsapparaten inklusive burkar, ringar och lockspännare, för 20 kronor! Sedan köpte jag också en lie och räfsa för 80 kronor, med stålorv. Jag har viss förhoppning om att det kommer att kvarlämnas ytterligare några användbara grejor, som inte var med på auktionen och närmast kan betraktas som mindre värda, bland annat ytterligare liar, slipsten mm.

Om man tittar noga på bilden ovan, så kan man se att vägen upp på gården lutar ganska kraftigt. Gårdscentrum ligger på en kulle men en rejäl höjdskillnad ner till allmän väg, vi lär i alla fall inte drabbas av översvämning runt gården!

Det känns att flytten kommer närmare, vi börjar fixa lite med sådant ute på gården som kan vara skönt att göra innan hösten, bland annat fönsterrenovering.

5 kommentarer:

  1. Grattis till flytten och ert nya liv på gården! Ser fram emot rapporter från gården typ som ett eget "bonderöven" (100% bonde). Många bra tips angående fåren i tidigare inlägg.

    Andra bra tips, kuriosa, i bokform kan vara:
    The New Complete Book of Self-Sufficiency av John Seymour och
    The New Self-Sufficient Gardener av samme författare. Henry Stephens's Book of the Farm av Henry Stephens...

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Tips om fönsterrenovering: Byggnadsvårdsföreningen har en tidskrift som är härlig att läsa för alla med intresse för gamla hus. I nummer 1/2009 hade den en bra genomgång av hur man bör se på gamla fönster. Länk: http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/f%C3%B6nster-f%C3%B6r-framtiden

    Fastighetsmäklare brukar avråda från att börja göra något med ett hus före tillträdesdagen. Det blir så krångligt med ansvaret för om något händer med huset eller om köpet skulle gå tillbaka. Men beträffande fönsterrenovering har jag full förståelse för om ni vill starta så fort som möjligt. Det är en tidskrävande operation. På vårt gamla ställe, med fönster från 1905, försökte jag renovera två fönster per år. Jag hade åtgärdat hälften av fönstren när vi sålde huset, och då fuskade jag ändå med en del av momenten: Lyfta ur och märka upp fönsterbågarna. Värma och plocka bort kittet. Ta ur glaset. Ta bort hörnbeslagen och gångjärnen. Skrapa bort all färg. Stryka med rå linolja tills träet inte tar åt sig mer. Måla en gång med riktig linoljefärg. Återmontera de rostskyddsbehandlade beslagen. Sätta in glas. Måla ytterligare två gånger. Så ska fönsterkarmen också skrapas och målas och bågarna sättas tillbaka på plats.
    Jag har säkert glömt några moment, det var några år sedan jag jobbade med det.

    Ska man var riktigt noga så ska alltid hela fönsterbågen plockas isär genom att träpluggarna i hörnen knackas ur för att ersättas med nya när de olika delarna monteras ihop efter behandlingen med linolja. Är någon del så skadad att den måste ersättas helt eller delvis så är det ju nödvändigt. Är allt sedan riktigt gjort så kan man förvänta sig att hundraåriga fönster håller ytterligare hundra år, med minimalt underhåll. Hemligheten med gamla fönster är naturligtvis virket de är gjorda av, en typ av tätvuxen kärnfura som man inte kan få tag på idag.

    Det blev en lång kommentar och antagligen visste ni redan detta om fönsterrenovering. Men det kan ju vara intressant information för bloggens läsekrets, så att de är medvetna om att ni har en del att göra den närmaste tiden.

    SvaraRadera
  3. På en kulle slipper du mycket insekter.

    Fn

    SvaraRadera
  4. Bondjäntan: Seymores bok ligger redan hemma i någon flyttlåda och väntar på att bli uppackad på gården.
    Någon "Bonderöv" kan jag knappast göra anspråk på att vara, saknar all hans erfarenhet. Min blogg kommer istället att bli en lång rad av nybörjentusiasm kombinerat med dito misstag ;-)

    SvaraRadera
  5. Dan Gmark:
    Fönstret är nog inte äldre än 40-talet, när säljarens gamla farmor fick ett undantag uppe på vinden. Därför tänker jag inte plocka isär det mer än att jag tar ur fönsterrutorna om de sitter lösa. Sedan blir det linoljefärg, naturligvis. Även om det tar längre tid att genomföra så håller sig resultatet så mycket längre!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...