fredag 26 februari 2010

En praktikant per två anställda

Regeringen har tydligen inte fått det gensvar de hade hoppats på med sin arbetsmarknadspolitiska åtgärd "Lyftet" Nu vill man att statliga myndigheter tar ansvar, till exempel ska Skatteverket ta emot 6000 praktikanter. Man frågar sig hur meningsfull en sådan praktik blir när det motsvarar en praktikant per två anställda. De lär ju inte finnas så mycket okvalificerat jobb att sätta i händerna på praktikanterna, i bästa fall får de titta över axeln på de som jobbar, i sämsta fall kommer de att sitta i grupp i något undanskymt hörn och fördriva tiden istället.

Syftet med operationen? Ja inte kan det väl vara att frisera arbetslöshetssiffrorna inför valet? Alliansen slår sig ju för bröstet med att skapa "riktiga jobb".

Jag har ju mitt eget förslag på meningsfull arbetsmarknadsåtgärd, det är inte försent ännu att sjösätta den i år!

Även i SvD ,2 och Aftonbladet

2 kommentarer:

  1. "Full sysselsättning" skröt Arbetarpartiet med. "Det Nya Arbetarpartiet" verkar tänka i samma banor som det gamla i många frågor. Man kan ju tro att det är 1:a april.

    SvaraRadera
  2. För ett par år sedan jobbade jag för värsta ruffel och bågfirman, där cheferna fifflade, fuskade och satte på de yngre kvinnliga anställda på läpamde band. Firmans namn? Lyftet... Jag skrattar snart ihjäl mig.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...